Direktlänk till inlägg 27 augusti 2009

Hår & Tår

Av Th - 27 augusti 2009 19:03

Så till något verkligen helt annat, kanske en avdelning för svårförklarad nostalgi men inte utan en hel del starka känslor.


Den 30 juni 1985 var kusin Ann-Catrin med sin Christer på besök på Vik

(http://www.birkastaff.eu/Vik/index.htm), vilket kom att medföra en del trevliga efterdyningar i mitt liv.


Saken var den att de förärade stugans innevånare med en fin karta som vi hade stor glädje av i många år.


Kartan hette Fritidskarta över Roslagen mellersta delen, utgiven av Lantmäteriet i Norrtälje och i den ovanliga skalan 1:75 000 vilket medförde att en avsevärd portion av detta underbara område fick plats och ledde till många trevliga utflykter när vi hade till gång till bil. Kartan var utgiven 1984 och täckte ett område upp till Singö i norr och ner till Roslags-Kulla i söder.


På kartans baksida hade man lyckats smocka in en massa enfärgade annonser, de flesta från olika tillverkare av fritidshus och Friggebodar, bensinstationer, fastighetsmäklare, elinstallatörer och annat man kunde ha nytta av som boende i området.


Men en liten annons skiljde sig lite från de andra. Det var de två tjejerna Anette och Ann-Mari som etablerat en salong i Norrtälje, den ena hårfrisörska den andra fotvårdare.


Nu finns inte företaget kvar vad jag vet, i varje fall kan man inte hitte dem på Internet. Vad blev det av er? Hur länge höll ni på? Det är alltså nu 25 år sedan och mycket kan ju ha hänt under den tiden.


Så här i efterhand skulle jag vilja önska er lycka till, om ni av någon outgrundlig slump skulle råka läsa det här så hör gärna av er och berätta, lägg in en liten kommentar! Kanske far jag upp till Norrtälje någon dag och gluttar lite på Hantverkargatan 7 för att se vad det finns där nu.


Om jag kunde begripa varför jag blir så nostalgisk av sådant här? Kanske att de åren som följde blev så trevliga, men nu känns så oändligt avlägsna.

I brist på annan sysselsättning just nu tror jag att jag ägnar mig åt damfotbollsmactchen Norge - Island en stund... 



 
 
konstit

konstit

27 augusti 2009 21:04

Ahh... det är sådana funderingar som är kryddan i livet !
En gång i tiden fanns ett programm på TV som hette något i stil med "En bild berättar", underbara små 5-minutare där det spekulerades helt vilt i vad bilden egentligen kunde bära med sig av historia... Här kunde du glädja oss läsare med att fakiskt gräva lite i denna historia !
I övrigt noterar jag att man i annonsen stavat "dig" "Dej", det känns minst sagt ovant ;)

http://konstit.dk

 
Ingen bild

Th

28 augusti 2009 21:58

Du har så rätt, det där med Dej tänkte jag också på när jag såg annonsen. Idag är det väl det vanligaste, själv vacklar jag mellan de, dem, dom, dig, mig, dej, mej, men jag kan skryta med att jag VET hur det ska va... och att blanda ihop var och vart gör jag inte.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards