Alla inlägg den 14 augusti 2010

Av Th - 14 augusti 2010 09:21

Ja, det vill säga, det är kanske bara jag som tycker.


Men faktum är att man inte riktigt vet när Mozart skrev den, 1781, 1782 eller rent av 1784 (Mozart 25, 26 eller 28 år). Och till vem och vilket ändamål? Jag vill veta mer, är det någon som vet?   


Jag har nu fått veta via vännen Arne, att partitan enligt uppgift komponerades 1781.


Otroligt trevligt att lyssna till, som vanligt tycker jag bäst om de  långsamma satserna. Partitan - serenaden har sju satser, och använder totalt drygt 48 minuter (Largo molto allegro, Menuetto, Adagio, Menuetto allegro, Romance adagio, Tema con variazioni och Molto allegro).


Vi har här en komposition för inte mindre än tretton blåsare, klarinett, oboe, horn etc. (2 oboe, 2 klarinett, 2 bassetthorn, 2 fagotter, valthorn och kontrabas).


Notbladen lär ju finnas kvar, 45 blad och doktor Köchel satte kompositionen till nr 361.


Det underbara när man hör detta, är ju att veta det var så det lät för flera hundra år sedan. Jag försökte läsa lite samtidigt som jag lyssnade i stereolurar, men det går inte, musiken är för pregnant, detta är ingen bakgrundsmusik, den måste man lyssna till, den måste få tala för sig själv.


Stycket går mest i B dur (eng. B flat), kanske det var vanligt med B-instrument redan på den tiden? Jag för min del kom ju in i den sortens instrument, när jag nyss fyllda sjutton år började spela trumpet.


Mozart, serenad nr 10 för blåsinstrument, "Gran partita" K 361

 

Ägna lite tid åt den, det ger en hel del!   


// Thompa


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards