Direktlänk till inlägg 29 augusti 2011

Lindagar på Skansen

Av Th - 29 augusti 2011 00:33

Wilhelm o jag for med tunnelbanan till Sergel, sedan buss till Djurgårdsbron,


De små fritidsbåtarna vid Djurgårdsbron.  

Sedan promenerade vi till huvudentrén.

Wilhelm fick lära sig om Demostenes.

Elli o Jocke cyklade.

Pommes frites o korv.

Först hade jag gjort äggsandwichsidan.


Tittade på fiskar o änder.

 

Tog rulltrappan upp.


Suktade förbi Gungan.

Mekaniska verkstan med massor av läderremmar o maskiner igång.

Barnen gjorde ett ånglok på dator.


Snickarverkstan, otroligt vad dom kunde göra redan för många hundra år sedan med handverktyg, lim och skicklighet.


Glasblås, fick veta om hur man skapade krackeleringarna, ner i vatten bara, rätt svårt, blir långtifrån alltid bra.


Förbi Skogaholms Herrgård.


Ner förbi Oxtorpsgården där man färgade garn, mest gula, ingen blå, färgning med vejde sysslar dom inte med här, men cokinillrött använder man understundom.


Järv, varg, björn.

Matningsrundorna har upphört, numera selektiva matningstider för vissa arter.
På väg till sälarna passerade vi Vastveitloftet, med delar sedan trettonhundratalet, och beundrade utsikten .


Wille, Elli o Jocke.  


Sälarna var matade för en halvtimme sedan, men simmade nyfiket omkring och såg publikvänliga ut.

    
Vid sälarna en sugen häger som fått syn på en sälhalväten strömming, men inte vågade ta den. Det var ett vädigt trampande och prokrastinerande.


Smakade messmör i ystningsfäboden, gott, såg näverlurarna. Vågade inte provblåsa, fast jag vet att jag kan. Vart har min gamla äkta näverlur tagit vägen, förresten, som jag köpte av Harald Nordenmark när jag jobbade på Centralskolan i Ekshärad?


Drattade ner till linstampen, som dom startade när vi var där, aldrig sett den startas förut. Vattnet släpptes på och vattentyngden i skovlarna fick hjulet att snurra och driva skäckningsmaskinen på övervåningen.

 


Bykning av tvätt, folkdansare och repslagning med lin, riktigt spännande.


Repslagning med lin. Fantastiskt vad människan kan, och måste ha kunnat sedan antiken.


Lite regn under paraplyet.


Tog bild på repslagare med huvudet under armen.


Träklumpen som styr kardelarna vid reptvinningen kallas för huvud. Därav uttrycket, så roligt.  

Lärde oss om kalven innerst i repet.


Kaffe i Café Petissan, som en gång låg i hörnan av Drottninggatan och Kungstensgatan, där sedermera Mineralogiska institutionen vid Stockholms universitet låg, där jag jobbade som assistent i många år, vilken lycklig tid!


Såg äntligen  en halvankare i butiken i stadskvarteret, 19,6 liter. Och helankare och kvartsankare. Tunnor id est. Tog bild.

Du får gärna fotografera, men utan blixt. Naturligtvis var det blixt inställt, det var inte meningen. Jag fick dock inte böta.


Fyra timmar tog det, ack, så ont och ack, så trött, bara att bita ihop och vara glad.

 
Vid utgången nära huvudentrén, Jocke, Elli och Wilhelm.


Wilhelm och jag gick till hållplatsen Djurgårdsskolan där vi tog spårvagnen till Sergels torg och tunnelbanan hem. Jocke o Elli cyklade.
  

Sov i dvala två timmar och såg Martin Clunes och Louisa Classon i Doc Martin.
Bra som alltid.


I morgon börjar Elli och Jocke tredje året på KTH. Elli dessutom SNOK, ordförande i studiemiljönämnden.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards