Direktlänk till inlägg 26 juni 2009

Sparv i tranedans

Av Th - 26 juni 2009 09:03

Hästar och hästvagnar

Det är så otroligt fascinerande detta med hästarna, när jag såg den där karriolen eller schäsen uppe i Ragunda för två år sedan blev jag så vansinnigt nyfiken. Här och var i bygderna finns det läckra vagnmuseum och tacka för det, alla många tusentals mer eller mindre vackra hästvagnar måste ju ha blivit kvar när bilen kom och tog över, och många är tillräckligt vackra eller spektakulära men ändå kanske inte alltför skrymmande för inte bli stående kvar i gamla lador och bodar.


Nu har jag till och med gjort en sida: http://www.birkastaff.eu/Thom/th_HORSE.htm

Jag tänker bara ha med sådana begrepp som är tydliga, vanliga och mer allmänna. Det är i varje fall grundinställningen. Men det är mycket nog. Det där med betsel och bett har jag inte greppat riktigt, men var viss om att jag stirrar och granskar så snart jag ser något ekipage. Till och med vaktparaden har fått en ny dimension


Båtar och segling

Det är som med seglingen, fast där känner jag mig trygg, tack snälla ni som gjorde att jag fick segla som sjöscout på en 14 dagars tripp till Västervik i en gammaldags båt hanterad enligt Svenska Flottans urgamla regler. Jag fick lära mig orden, knoparna, tacklingen och framförallt uppfyllas av den enorma, storartade känslan av att den stora båten så tyst och fint gick att betvinga i vinden.


Böcker om hästväsen

Med hästarna vet jag ju att en sådan storartad känsla finns, men jag kommer aldrig att rida, möjligen åka med som passagerare i någon vagn, det vore gott nog för mej.

 Jag läser den ena boken efter den andra, de finns på stadsbiblioteket i Stockholm under signum qdfd i facksal 3.


Nu måste jag fråga, hur är det med ljuden?

När vi var små hörde vi körfolket säga klick-klick i ena mungipan (för att börja gå), ptroo (för att stanna), sss (för att springa) kanske något mer.

Min fråga är: använder man sådana ljud ännu idag? Finns det flera vanliga ord som används? Hästen har ju en fantastisk hörsel och kan dessutom röra ytteröronen runt i nära 180 grader för att få en tydlig riktningsverkan, och jag har läst att man nuförtiden tenderar att låta bli dessa ljud av någon anledning. Hur är det med det?




 
 
Natalja

Natalja

26 juni 2009 23:49

Jo då, man använder sig fortfarande av ljud.
Klickljudet kallas "smackning" och det finns två varianter. Man kan även lära hästarna vad olika ord betyder, tex skritta, trava och galopp. Mycket effektivt när man jobbar din framför vagn eller på en volt i lina. När man rider använder man sina hjälper (händer, sits och ben) i första hand och förstärker signalen med tex rösten eller kanske ett spö.

Hästar har otroligt bra hörsel, men hör oftast bara det dom vill höra ; )

http://latin.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards