Alla inlägg den 17 juli 2010

Av Th - 17 juli 2010 19:25

Dessa kåkfarare och busar måste bara få en egen snutt här, det är de väl värda.

http://www.birkastaff.eu/Thom/th_jailbirch.htm

Jag tror att de kommer att bli klassiker i en framtid efter så många år.

Sagan började på Långholmen i början av 1960-talet.

Musiken gav dem en räddning. Säga vad man vill men dessa killar flödade över av stora och djupa känslor, det hör man i deras sånger på skivorna.


Där Björkarna susa..

Av Th - 17 juli 2010 07:54

Vem blir inte knäckt av detta terrorväder? Godaste gud hjälp oss!


Mörka gardiner fördragna, fönster öppna ett tag på morgonen medan det ännu är max 21 grader ute.


Det har hänt många gånger tidigare.


I går ner till T-banan för att fara till Stadsarkivet och samtidigt få en aning svalka i den djupa stationen, men vakter spärrade vägen ner, något hade hänt, det var stopp i  trafiken så jag fick ta bussen till Kungsholms kyrka och gå upp till arkivet. Beställde taubesällskapets årsskrift 2006 "Håll babord, håll styrbord", men den var förvånansvärt mager. Någon påstod sig ha farit samma rutt som Ellinor 1922 och Everts folkbåt 1950, men om resans detaljer stod knappast ett ord, så den kan man glömma.


Fick dock veta att sången om åtta meters kosterbåten Ellinor heter Skärgårdsfrun, jag finner den på Spotify i inte mindre än sex olika inspelningar, en lyckad liten sång, Evert Taubes egen är bäst. Intressant att studera höra variationerna på arrangörernas försök att göra den lilla snutten tillräckligt lång för en inspelning.


En intressant detalj att SMHI har tillgänglig väderstatistik sedan början av 1800-talet, man kan ringa och fråga efter vädret vissa datum. Kul!


Idag ska det bli något bättre med regn och åska, vi får se om den prognosen går att lita på. I förlängningen vet man ju att det faktiskt blir bättre, sedan kommer nästa sommar med kanske samma fasornas tid.


Det är med undran och förakt jag hör om människor som frivilligt vistas ute i detta hemska solsken, jag har själv gjort det i forna dar och minns tydligt hur illa man mådde efteråt. Jag dushar kallt emellanåt, men det hjälper föga, man måste ju ut i lägenheten efteråt och efter nån timme är det samma igen. Men jag litar på dej gud! Omständigheterna alltså!


I går såg jag lilla söta indian när hon skulle börja i kassa två. Hon är så fin, alltid så allvarlig, men utstrålar något vackert bara i och med att hon finns.


Hej då


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards