Alla inlägg den 11 mars 2011

Av Th - 11 mars 2011 07:38

I dag än värre.

Det gör ONT i struphuvudet när jag måste hosta. Försöker förkväva hostreflexen så mycket som möjligt, men förr eller senare måste jag.


Ja, det gör ont.


Alvedon hjälper väl i botten en aning.


Detta har jag inte haft på många år, nära femton år tror jag.


Erinrar mig att det fanns hyfsat fungerande hostmedicin en gång i tiden, det där receptfria på apoteken är inte mycket att komma med, och säkert dyrt också.

Rösten dov och rosslig, jag är mitt inne i det och jag vet att det kommer att ta en tid.


Som sagt var, när värmen kommer utifrån och syret i luften får sitt tillskott från späda löv.


Ut i köket att laga en kopp varmt te med socker och mjölk, "a lot of milk and sugar in it..".


Något gör ont i högra hälen, känner efter, får en stor, skarp glasskärva i handen. Blod, mycket blod. Blod på golven, blod på mattan, in i badrummet, en stor pöl bildas. Ställer mig på en stor bylsa hushållspapper som genast färgas röd.


Plåster i badrumskåpet, men saxen, var är den lilla saxen, jo, jag minns, på hyllan bredvid sängen. Några snabba skutt in och hämta saxen, papperet sitter kvar på hälen tack och lov..


Men jag SER ju inte, hakar ner en spegel, lägger mig på rygg på sängen och ser något som tydligen redan inte blöder mer än att jag kan klippa en lagom bit plåster och sätta på. Nu borde jag förstås ha tvättat med klorhexin, annars kommer det väl att bli infekterat och och göra än mer ont.


Ont i strupen, aj aj, teet hjälper föga.


Sätter på mig sandaler, inga fler skärvor nu, men jag måste torka upp blodet, allt vatten blir rött i skurhinken, sköljer i rinnande kran i badkaret.


Ser ut som en styckmordplats.


Tänker på halshuggningar i forna tider, dessa enorma mängder illrött blod som måste ha runnit ut. Man byggde upp högar av granris för att samla upp det värsta.

Men man var van vid blod, det blodet man inte ser på gamla gravyrer och teckningar.


Det var ett litet seltersglas som gick sönder häromdan. Jag trodde jag samlat upp alla skärvor, men tydligen icke.


Man satte upp huvudena på pålar efter att ha slagit en grov spik genom det, så att det skulle sitta stadigt. Efter en rätt kort tid mörknar blodet, människor vallfärdade för att få sig en titt till underhållning och varnagel.


Folk e inte kloka.


Host, ONT, finns det ingen som har lite fungerande hostmedicin?


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards