Direktlänk till inlägg 17 april 2010

Datummärkning bedrägeri VARNING

Av Th - 17 april 2010 10:38

En längre tid har jag irriterat mig på detta. Det verkar som om mitt smaksinne med åren förfinas och utvecklas, jag går en balansgång mellan det som är acceptabelt och det som är äckligt.


I går köpte jag ett litet blomkålshuvud att stuva till stekt falukorv, i vanliga fall en stor läckerhet, men nu blev det helt fel.


Blomkålen förvälld och stuvad med mjölk och grädde, salt och peppar enligt konstens alla regler.

Men den smakade helt fel, lite vattnigt träaktigt. Jag dök ner i soppåsen och letade plastinslagningsmaterialet, hittade ingen datummärkning, men väl en liten etikett med texten PRODUZIONE INTEGRATA FUTURAGRI. Jag inser med en gång att detta är fel. Varför i fridens namn köpa ett blomkålshuvud producerat i något annat land, gud vet när? Jag har mej själv att skylla, produkten såg bestickande läcker ut, men visade sig helt oduglig. I praktiken kanske rent av giftig.


Samma gäller mitt extrasaltade Bregott som är det enda jag nyttjar. Smör duger, men blir för hårt i kylskåpet. Varför i helvete sätter man ut TVÅ datum? Ett med förpacknings- eller tillverkningsdatum och ett annat med bäst före.

Likadant med bröd. Bröd och smör är färskvaror liksom grönsaker.

Bregott eller smör tillverkat för mer en tio dagar sedan har redan börjat internoxidera och smaka tveksamt. Brödet ska vi inte tala om, det ska vara bakat IDAG, men på Daglivs till exempel, som har stor omsättning, verkar dagsfärskt bröd vara uteslutet. Nu pratar jag om vanligt vitt, franskbröd, likaså det enda jag står ut med, inga cancerframkallande fibrer och annat bedrägeri. Det är lite annorlunda med kavring, den håller sig liksom annat av typen pumpernickel, smaken förändras mycket långsamt, men smaka måste man ju under alla omständigheter.


Osten. Förr i tiden fick man ALLTID smaka en bit av den påtänkta produkten, numera är allt plastikisolerat, och vad som slutligen kryper fram ur den listigt maskinförpackade ostbiten blir alltid en överaskning, vad det än står för märkningstext på förpackningen. Mer om osten en annan dag.


Hur ska man nu klara det här?

Nyttja bagerier med direktförsäljning eller butiker med mycket stor omsättning. Använda sitt smaksinne som jag har tjatat om i åratal i samband med all matlagning, "gör det GOTT".


Men när man känner obehaget är det redan för sent. Aldrig, aldrig köpa utlandsproducerade produkter utom bananer och citrusfrukter, aldrig, aldrig köpa något som är äldre än en dag, skit samma när krämaren försöker hävda att det är bäst före någon viss dag.

Han bara luras.

Leta alltid längst in i högarna med staplade varor, det är uppenbart att personalen instrueras om att lägga det färskaste längst in. Försök till bedrägeri!

Till och med i mitt gamla Konsum (som nu kallar sig COOP och borde ha anor) ställer man ibland längst fram en mjölkförpackning, med lite äldre datum för att lura någon aningslös kund.


Usch, den egendomliga, obehagliga bismaken från den läskiga blomkålen sitter i, lurad, lurad. Fan, jag måste slänga i stället för att lägga i frysen som tänkt.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards