Alla inlägg den 27 september 2010

Av Th - 27 september 2010 11:00

Förkortas i dagböckerna falu. o mak.

Denna rituellt skapade maträtt är en traditionell exklusivitet som jag här ska försöka beskriva i detalj.

Det är ett av de mest förekommande middagsalternativen och barnen älskar det, även om vi emellanåt kommer överens om att göra något annat som omväxling.

Mise en place:
falukorv,
smör,
Kungsörnen snabbmakaroner,
Felix tomatketchup,
salt,
vitpepparkvarn,
kastrull för makaronerna,
stekpanna för falukorven,
liten skål för smakbitar,
tandpetare,
duschlag,
måttglas,
timglas 3 min för tidtagning av makaronernas koktid.

Makaronerna kallar vi för ädelmakaroner, de har tunt och fint skal av durumvete och ska kokas i exakt tre minuter, varken mer eller mindre.

Tallrikar,
kniv och gaffel,
serveringssked,
hushållspapper,
uppläggskål,
värmeunderlägg,
stearinljus.

Vi har gjor det i minst tio år i stort sett en gång i veckan under skolterminerna, senare ska jag leta upp hur och när det började.

Så här gör jag

- Tar fram stora kastrullen och förser med 1,5 liter vatten och mycket salt.

Sätter detta på spisen och tänder gaslågan.

- Mäter upp makaronerna i måttglaset som är ett enkelt dricksglas som rymmer två deciliter. Ställer glaset i duschlaget och mäter upp antal portioner, ett glas motsvarar i genomsnitt portion för en person, barn eller vuxen. På detta sätt hamnar alla torra makaronbitar i det torra duschlaget och kan därifrån snabbt hällas i det kokande vattnet.

- Jag skär upp falukorvskivor, 3 - 4 stycken per person.

- Skär upp en extra skiva som jag skär i småbitar och lägger i den lilla smakbitskålen tillsammans med några tandpetare.

- Går in till barnen som nu får äta smakbitarna på tandpetare under stor förtjusning.

- Börjar bräcka falukorvskivorna strax innan vattnet kokar upp under lock.

- Dukar med tallrikar, knivar, gaffel, värmeunderlägg, glas, mjölk, ketchup, hushållspapper som servietter.

- Tänder ljusen.

När vattnet kokar upp häller jag snabbt i makaronerna och startar tidtagningen antingen genom att något barn får vända och hålla koll med timglaset, eller följa sekundvisaren på vardagsrumklockan

Tar fram uppläggsfatet.

När tiden är klar, exakt tre minuter i kokande vatten, häller jag av vattnet genom duschlaget och lägger i en stor klick smör. Drar 10 varv med vitpepparkvarnen över makaronerna och rör om.

- Häller makaronerna i uppläggfatet och de fint bräckta falukorvskivorna ovanpå. Lägger serveringsskeden på maten.

- Bär in fatet och ställer på värmeunderlägget.

- Vi tar alla för oss. Jag bjuder varsågod och ät, men ingen rör maten förrän jag börjar med att stoppa en gaffel med mat i munnen. Denna ritual är mycket gammal, vi har fått den från en gammal svensk spelfilmkomedi med Gösta Ekman som handlade om Karl XII. Alla officerare satt spänt och väntade och ingen fick äta om inte kungen åt. Kungen babblade och pratade och alla satt väntande med gaffeln i högsta hugg.

- Så äter vi, ingen får helst spilla en endaste makaronibit på bordet.

- Stor glädje, suck och oj över att det är så läckert och delikat.   

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards