Alla inlägg under juni 2013

Av Th - 4 juni 2013 00:32

Ser du skruven?

Nej, du ser inte skruven. Man kan inte se skruven.

 

Skruven är för liten, och det är för mycket mönster i den äkta persiska mattan.

    
Mönstrad persisk matta med liten gängad järnskruv.

 

Jag hade plockat sönder förstärkarenheten, och skulle lägga den i sin projektlåda.

 

Av någon anledning tänkte jag på den enda tegelstenen som fanns kvar efter det gamla huset. Ägaren pekade ut den, där den var inmurad i sockeln till den vackra öppna spisen. Det nya huset var magnifikt med flera olika plan, som bildade ett charmerande kluster av trevliga rum. Enda defekten var ett trasigt räcke uppe i en takterass,  utsikten över hav och ängar var magnifik.

 

Jag hade placerat de små skruvarna för sig, så att de låg helt öppet, och syntes tydligt mot den vita bordskivan. Avsikten var förstås att de inte skulle komma bort. Blev avbruten av viktigare ärenden, och lät allting vila.

 

Så gick det några dagar, och jag återkom emellanåt till den isärtagna enheten, för att noga inspektera den efter någon felaktig lödning, som jag var övertygad skulle finnas någonstans i närheten av teleproppen.

 

Ibland var ljudet utmärkt, ibland försvann det helt eller delvis, mycket irriterande. Till slut var jag tvungen att göra något åt saken. Mer och mer lutade utvecklingen åt att felet borde ligga i en defekt lödning.

 

Så hamnade jag vid arbetsbordet igen med både förstoringsglas och kraftig lampa.

Plötsligt ser jag att de två skruvarna blivit bara en.

 

Jag insåg snart att en av skruvarna måste ha rullat ner på mattan under arbetsbordet. Hämtade ficklampa och lyste, bit för bit, utan resultat. En stor irritation uppstod, att få tag i en ny skruv skulle medföra problem. Dimensionerna var sällsynta och troligen skulle man behöva köpa ett stort antal, om de överhuvudtaget gick att få tag i. Sådana komponenter hittar man inte annat än hos firmor med speciella resurser.

 

Jag lyste och lyste, och kände mig som ett flygplan i kustbevakningen som sökte av stora områden efter någon försvunnen flygare som tvingats hoppa fallskärm ner i vattnet.

 

Skruven var endast fem millimeter lång och en millimeter i diameter.

 

Inget resultat. Nu måste jag ändra taktik. Magneter skulle kunna fungera, då skruven varkade vara av järn, men innan jag började med den metoden, beslöt jag mig för att testa en annan variant.

 

Jag tog den enda återstående skruven och placerade den försiktigt på mattan, någonstans där den måste ha ramlat ner. Lyste och lyste igen, men insåg att jag inte kunna finna skruven på det sättet. Mattans mönstring och färger skapade en kamouflerad situation. Nu visste jag ju exakt var skruven låg, så jag kände med handen utefter mattans ragg, och fann den strax, så att jag kunde plocka upp den igen.

 

Nu började en ny slags sökning efter den skeppsbrutna skruven, jag drog långsamt med fingrarna utefter mattan, och det tog inte lång stund, innan jag kände något som skulle kunna vara en skruv. Jo, det var den, stor glädje, ett onödigt irritationsmoment hade jämnats ut, jag placerade skruven bredvid den andra i projektlådan,  och satte på locket.

 

Nu gällde det fortsättningen med den defekta lödningen, men det jag en annan dag.

 

      

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards