Alla inlägg den 25 mars 2010

Av Th - 25 mars 2010 12:05

Ja, där ser man.
För min del lärde jag mig simma den kalla sommaren när vi bodde på Vindö, vi for i motorbåt över sundet två gånger i veckan. Jobbigt, kallt, men dels lärde man sig så småningom, och dels var simlärartjejerna söta. Och dom TOG på en ibland. Ålder 12 år alltså.
 
 I skolan hade vi också en kapten Ringqvist som militärisk dunderkalle. Där låg man inte bra till, jag tillhörde ju de ytterligt magra och av all idrott totalt ointresserade.
Men föralldel, mest obehagligt att ständigt behöva klä av sig, det har alltid varit en fobi för mig.
Om någon hade oförskämdheten att tugga tuggummi under gymnastiken, fick han gummit inkletat i håret och där gick det inte att få bort så lätt. Vi andra tyckte väl mest att det var kul sådär i smyg.
Aldrig glömmer jag kaptenens kraftiga visselpipa (- . -. -----) och dundrande "knäuppdragning KÖR", "tak-ten DI-DI-DAA", jag tror nog att han innerst inne var rätt populär ändå. En förgången tid, och inte tog man skada av att behöva röra sig lite då och då, undrar om det inte är värre idag.
 
Sångläraren, professor Dramstad, var en hårding, intet tissel under hans lektioner. Jag hade ju en stor svaghet för musiken, men det var mest historieberättande under hans lektioner, särskilt spökhistorier var han mycket bra på, han lyckades framkalla en suggestiv spänningskänsla.
En kille frågade om man kunde låta som en trumpet på skolans stora orgel i aulan, det hade han hört talas om. Det tyckte Drammen var ett högst störande inslag, så killen åkte ut. Men just som han skulle slinka genom dörren spelade han en vacker trumpetsignal på nån orgelstämma, jag blev alldeles överväldigat lycklig.
 
 En lektion satt jag och min kompis Roffe och smygviskade intensivt om något av våra projekt, detta uppdagades, och vi ålogs att som straff, stående framme vid estraden bredvid varandra, unisont med Drammens fina flygelkomp, sjunga

"Sitter du på pottan, du som är så stor, nej, det gör jag inte, det gör lillebror".
Klassens jubel.
Aldrig glömmer jag den melodin, som vi snabbt fick lära oss strax innan, jag ska fixa melodin, så att du får höra den, du kanske vet vad det är. Då och då hörde man om denne Dramstad att han var en tämligen framstående kompositör någonstans i världen.
 
Nu tredje dagen på min förkylning, kanske lite färre nys, host och snyt, rhinovirusets antikroppverksamhet framskrider väl programenligt, men klart pyton.
 
Detta är min i särklass jävligaste tid på året. Torrt, dammigt i luften, vinden drar ohämmat genom lövlösa grenar och kvistar, inget syre i luften, det bör bli bättre framåt maj när det knoppas, men innan dess har dom infört denna vettlösa sommartid som tvingar en att senarelägga all verksamhet en timme. Jag längtar till oktober!!!
 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards