Alla inlägg den 14 januari 2011

Av Th - 14 januari 2011 07:11

Någon skrev för några dagar sedan en önskan om att vinterns skulle ta slut, man var trött på att halka omkring som Bambi på isen.

Farliga saker det där. Man behöver inte vara gammal för att näranog slå ihjäl sig om man inte passar sig.

En femtonårig tjej skrev nyligen i sin blogg "efter idrotten så halkade jag på isen baklänges och slog i min axel och jag stukade min handled   ".

Jag har sett folk störtramla, det tar knappt en sekund, och konsekvenserna kan bli livslångt förödande. Förmodligen ligger det just nu många patienter med benbrott och liknande på akutsjukhusen.

Jag har själv halkat omkull några gånger och smärtor efter multipla frakturer kan sitta kvar i åratal. På en exkursion halkade jag till synes helt banalt men förlorade kontrollen någon sekund och tog emot med ett lillfinger. Smärtorna helt groteska och jag tvingades uppsöka en akutintagning. Man konstaterade en spricka i den yttre lillfingerleden som tydligt syntes på röntgenbilden. Man gjorde ett stödförband med skena som skulle sitta i sex veckor. Efter det var fingret stelt för resten av livet. Smärtorna satt kvar i flera månader. Det tog över allt, men slutligen kom en dag när man inte längre dominerades av det onda.

Visst ska man gå långsamt, riktigt känna efter att fotfäste finns.

Men riktigt säker är man aldrig. Den som aldrig ramlat trippar, springer, halkar fram med en dåraktig självsäkerhet.

En  annan ung tjej kom springande förbi mig på halvhöga klackar, hon sladdade, hoppade hit och dit, hade förstås bråttom. Såvitt jag vet gick det bra, men isvädret är inte att leka med, och än mindre att skratta åt.

Ja, Bambi på isen, är det roligt?

För mig är det att hänföra till den sjuka amerikanska humor som tycker att det är roligt med "Funniest videos" där folk slår sig, ramlar omkull, kör av vägen, gör ofrivilliga kullerbyttor eller slår huvudet i saker. Det är närmast perverst, och de som roas av sådant tillhör enligt min uppfattning definitivt en lägre livsform.

Det påstås att kineser har en tradition att skratta när folk gör sig illa.

Kineserna visar sig därmed vara degenererade liksom många andra. Bäst hålla käften här.

Nej, njut av den svenska vintern så länge den varar, snart nog kommer den kvävande ökenhettan, och den kommer du inte undan, hur mycket du än försöker skala av dig kläderna.

Carpe diem!

 






Av Th - 14 januari 2011 06:57

Utvecklingen synes god.


Jag har totalservat Wilhems akvarium. Bytt 75 % vatten, rensat pumpen, rensat glaset. Nu kristallklart och levande.


Jag har totalavfrostat och bokstavligen diskat kylskåpet. Nu rent, kallt och inbjudande. I frysen bara vitt bröd, stora dipräkor, delikatessköttbullar, spenat och lite smördeg.


Förstås duschat badrummet. Det är det bästa när man duschar, att verkligen se alla ytor bli skinande rena och nyrengjorda.


Köpt nya jeans! Det var 17 månader sist! För länge.


Som sagt var installerat Explorer 8, jag ångrar inte en sekund. Hur kunde jag i flera år dras med det där suspekta Firefox.


Lämnat blodprov. Haft långt allvarligt samtal med husläkaren om möjliga alternativ för framtiden. Lite läskigt känns det allt.


Har tittat på möjliga alternativ för katalogisering av alla mina bilder och annan media.


ICA öppnar inte förrän om en timme så att jag kan gå och köpa mjölk.







Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards