Direktlänk till inlägg 20 mars 2013

Hårt bröd med smör

Av Th - 20 mars 2013 09:36

Hårt bröd med mycket smör är sannerligen en läckerhet.

 

Förr fick barnen under inga omständigheter bre smöret på sidan med de djupa hålen. Smöret var dyrt och fick endast skrapas på, lätt på baksidan som inte har några hål.

 

 

Här ser man skillnaden på ovansida och undersida av en skiva Wasa Husman. De flesta svenska hårdbrödskivor uppvisar liknande drag. Över hålen fick man inte bre smör, smöret skulle skrapas på baksidan.

 

Nu är smör billigt, och vi kan slösa med den nyttiga produkten.

 

Det fanns en tid när man trodde att man blev fet av fett. Nu har vi lärt oss att det är så tokigt. Ungefär som att bli grön av grönsaker. Om deras tvivelaktiga nyttighet kan man läsa här en bit ner.

 

Fett, mycket fett, måste vi ha för att hjärnan ska fungera, men många hjärnor tynar under oket av grönsaker och fettbrist. Hjärnan själv innehåller 70 % fett. Lite fett kan man få i sig genom mjölken, det är därför det är så viktigt, att de små barnen får i sig riktig mjölk i så stora mängder som möjligt. Oftast inget problem eftersom det är så gott.

 

När ett djur äter upp ett annat djur, smaskar det först i sig ögonen och de smarriga, feta könsdelarna, men hos människor finns det sådana som skär bort det nyttiga.

 

Se bara på julskinkan. Så här ska den se ut. Den godaste smaken sitter dessutom i fettet.

 

 

Det vattnas i munnen av längtan till denna perfekta julskinka, med Slottssenap.

 

Men jag tar en kopp kaffe och en liten smörgås av Husmansbröd och mycket smör. Det är en sann läckerhet att doppa i kaffet.

 

 

En bit hårt bröd med mycket smör duger för det mesta, om man inte råkar ha en kaka i burken.

 

Men så fånigt att förklara vad som är gott! Folk har sina egna idéer. De lever sina egna lyckliga liv i all sin okunnighet, styrda av TV och dess märkliga programutbud. Har ni sett alla dessa tokiga matprogram med tävlingar och skuttande kockar som hela tiden utbrister ”delicious”, ”beautiful”, samt skuttar lite till och viftar med armarna, för att publiken ska förstå hur läcker just deras läckra mat är.

 

Är då inte jag okunnig? Vet jag egentligen någonting? Nej, inte mycket. Jag är samma utslängda flarn i universums intighet som alla andra.

Men jag bryr mig föga. Äter god mat om jag har råd, vilket är alltför sällan, dricker 1,2 liter röd mjölk om dygnet, övar på trumpeten minst en kvart varje dag, för att få tillbaka den vackra tonen, men det verkar då inte vara lätt att få tillbaka den...

 

 

Jag har ingen migrän idag!

 

   

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards