Alla inlägg den 2 mars 2013

Av Th - 2 mars 2013 12:39

Gud hör bön.

 

Ett listigt sammanträffande.

 

Klockan elva började det småsnöa, små, små vita korn.

 

Jag sa då, gud, om du låter det fortsätta så att det blir vitt på marken, lovar jag att göra något stort!

 

- Vad ska du göra då, frågade gud?

- Jag, ska laga wåfflor, tänkte jag. För gud och jag är ju en och samma person, så jag behöver inte prata högt för mig själv som en annan sengångargubbe.

- OK, mumlade gud, jag ska försöka.

 

Efter en timme var det vitt på marken och vitt på alla bilar denna lördag dagen före Vasalopet 2013.

 

Så jag satte igång.

 

Plockade fram wåffeljärnet. Det stod långt in i wåffeljärnskåpet, där också elvispen befann sig. Även den kom fram.

 

Ut i kokvrån och grabbade den gråa Ellibunken. Tog fram en näve vetemjöl, spillde i lite kallt vatten, och rörde i med lilla spiralvispen.

 

 

Lite mer vatten så att det blev en helt jämn, blank smet utan minsta klimpar.

 

 

Tre små Kajsaskedar salt. Något av barnen gjorde denna fina lilla sked i metallslöjden något skolår. tyvärr vet jag inte vem eller när, men jag använder den lilla hamrade skeden varje dag, den motsvarar väl vad man skulle kalla en nypa salt.

 

Hallå, barnen! Är det någon av er som minns när ni gjorde denna fina, lilla hamrade sked?

 

 

En deciliter 40% vispgrädde i gräddbunken och vispade på.

 

 

 

När vispgrädden är så styv att den står för sig själv, rör jag försiktigt ner den i mjölröran, men spar lite vispgrädde ifall man vill ha till någon färdig wåffla senare.

 

 

 

Ut och kolla om det ännu är vitt på marken. Jodå, gud höll sitt åtagande!

 

 

Elkontakten i till wåffeljärnet. När det började bli varmt smorde jag med smör båda sidorna. Det brukar man sedan inte behöva till annat än den första laggen.

 

 

Lagom med wåffelsmet i järnet och lade ihop det.

 

Det är ett ganska blygsamt wåffeljärn jag har, det kanske inte kan göras effektivare, det tar helt enkelt sin lilla tid att grädda en riktigt frasig wåffla.

 

Första wåfflan klar! Lägg på en tallrik och strö på rikligt med strösocker.

    

 

Ett glas mjölk till, det enda som passar till wåfflor, ja, mjölk passar ju till allt, så där har man inga problem.

 

Det blev tre frasiga laggar. Gott som det brukar, av tre laggar blir man helt mätt, det duger som en riktigt rejäl lunch.

 

Men nu har det slutat snöa, man lovar inte för mycket.

 

Det är väl lika bra, och nu kommer det rätt avsevärda arbetet med att ställa tillbaka och diska, det ingick i mitt löfte. Tack, snälle, gode gud! Fantastiskt vad mätt man blir av tre laggar wåfflor, nu dröjer det väl ett tag igen innan man drar igång vispandet nästa gång.

 

Hej hopp, alla snälla!

 

  

 

 

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards