Direktlänk till inlägg 20 juli 2013

Lyckostunderna

Av Th - 20 juli 2013 09:20

Ibland händer det att jag får en glimt av livets lycka.

En liten glimt, en liten känsla.

Det händer inte ofta nuförtiden, men någon solig morgon kan det dyka upp.


Förr var det minnena av tryggheter. Ungdomskompisarna Roffe, Bob, Freddy och lite runt dem, var och en med sina egenskaper och kontaktfält.


De är alla borta nu sedan många år, något man närmast betraktade som omöjligt, men nu har accepterat för länge sedan.


Roffe, naturvetenskap, kemi, bomber, brälla, mopedfärd, segling

Bob den intellektuella psykologen, segling, en fantastisk situationskomiker

Freddy flickorna, många tips om ny god mat, den alltid propert klädde


Brälla var vårt namn på ett fantasieggande berättande, där vi omväxlande hittade på olika äventyrliga situationer som vi var inblandade i. Man berättade en stund, sedan fick den andre ta över. Särskilt skedde det när vi sov över hos varandra, då många kommentarer om viktiga saker i livet ventilerades.


Så är det något ständigt återkommande som på något sätt har med seglingen att göra. Främst seglingarna med den lilla blekingsekan på 1950- och början av 1960-talen. Det finns början till webbsidor om mina seglingar.

 

Kanske den här om Segling en stormig dag över Gälnan är den mest genomarbetade.


Det skymtar förbi.


Kanske ett minne av en limpsmörgås ute på en fjärd. Innan vi stack ut ägnade vi några dagar åt proviantering, och då gällde stora mörka limpor på brödsidan, de räckte länge, och kunde förtäras med olika lämpliga pålägg.


Jag kan inte fånga det, men det fanns där någonstans.


Början av tiden med Kårsdraget, början av mitt egna arrangerande.


Någon gång i början av 1960-talet fick jag en present av min syster, som hon hade köpt i Amerika "Van Aleander First Arrangement".


Jag hade stor glädje av den, men intecknade inte när jag fick den, som jag brukar.

Det finns dock en liten anteckning. På avdelningen "Church harmoni", där jag har skrivit namnen på några ackord.

 

 

Det måste ha varit så tidigt, att jag inte kunde läsa ackorden direkt från noterna.


Så blev jag förstås nyfiken på Van Alexander. Jag kan inte i hastigheten finna hans levnadstid, men boken skrevs 1950, långt innan jag hade börjat med musik.

Så här såg han ut i en bild från boken:

 

Van Alexander vid pianot. En framgångrik ung man i morgonrock, näsduk i bröstfickan, otroligt väkammat hår.


Van Alexanders första och största hit var med Ella Fitzgerald 1938, du kan höra den här.


Det finns väl fler lyckominnen, men jag kommer inte på något mer just nu. Det är som sagt var sällan de skimrar förbi.


Usch, allt är så splittrat, tekniken mal sakta men säkert fram, och dödar allt man en gång har gjort, filer försvinner, hårddiskar går sönder. Rätt mycket finns dock att titta på i min affischsida.


Det som faktiskt irriterar mej mest i den expanderande datorvärlden, är alla nya funktioner som bokstagligen TRÄNGER sig på. Man tvingas besvara frågor om hur man ska spara doklument och annat, som man tidigare inte behövt ha en tanke på.


    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards