Alla inlägg den 26 oktober 2013

Av Th - 26 oktober 2013 10:58

Jag försöker hela tiden gå vidare.


Vad driver mig?


Nyfikenheten, hoppet om att så småningom kanske åtminstone skönja något definierbart.


Svårt att sålla, eftersom tusen tankegångar dagligen levereras via olika mer eller mindre dårhusmässiga filmer och informationsföreställningar via TV-mediet.


Man konstaterar, ja, det var den tanken, det var den geniala, vackra, hoppfyllda vägen att nalkas något begripligt.


Alla strävar efter att kanalisera det rätta, det vackra, det tankeväckande.


Jag har endast denna dator och allt vad den innehåller, som jag försöker göra med som jag vill. Det är programmering.


Hörde att nu äntligen programmering ska komma på skolschemat. Det är så gammalt, men varför inte?


Nu är det ljuden för min del. Jag tvingas åter in i JavaScript. För att någonting ska fungera är det så fantastiskt mycket som ska hållas ihop. Jag extraherade min egen kod från för länge sedan, och placerade i ett textdokument på skrivbordet. Men jag får börja om från allra första början, textinnehållet försvann. Saker försvinner inte av sig själv, jag måste ha klickat någon fiffig men oavsiktlig kombination med mina krummande fingrar.


Bara att börja om från början, väldigt trist och mödosamt.


Hela tiden ligger det stora molnet över huvudet om saker jag måste åtgärda i hemmet. Dammsuga, laga mat, handla mat. Jag tömde fritösen i går, så nu måste jag inhandla nytt kokosfett, var finner man det?


Men visst går det att fritera med matolja i en vanlig liten kastrull. Bara man kan hålla koll på temperaturen. Termometern fungerar, men man måste vara väldigt försiktig, het olja är farligt, och farliga saker måste nalkas med varsamhet. Termometern fungerar. Bara man har friska batterier. En vacker dag börjar väl batteriet bli för svagt, och då blir mätvärdena därefter. Bäst vore en enkel laboratorietermometer graderad upp till minst tvåhundra. Genast dyrare och mer ömtåligt, finns det ens? Dessutom behöver man väl ett stativ. Vad kostar sånt nuförtiden?

    Givaren i oljan, inga problem. Termometern visar här 169 grader, siffran till  höger visar eventuell alarmtemperatur, som jag inte använder här.


Har äntligen hittat den engelska psalmen ”All Things Bright And Beautiful”, men att hitta någon enkel inspelning verkar trassligt, jag vill ha en solosång av manlig artist, enklaste slag. Förr eller senare ska det väl gå.


Så i denna senaste strävan har jag inte mindre än elva nya ikoner mitt på skrivbordet, jag som hade rensat så bra för någon vecka sedan.

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards