Alla inlägg den 10 september 2013

Av Th - 10 september 2013 06:32

Uppbrottsneuros. Inte för mej men för mitt nittonåriga barnbarn som ska resa till Köpenhamn i dag.

 

Jag var hemma hos Kajsa igår för att hämta kvarglömda saker, och då var hon där visade det sig. Inte mycket kontakt man har här där, men i somras  några SMS i samband med att vi var och hälsade på där hon jobbade på Baresso café på Nybrogatan inte långt från Dramaten.

 

Åren går, så många leenden under så många år, kontakten med släktingar och vänner falnar vartefter som nya kontaktmekanismer uppstår. En märklig paradox, ingen kan se var det ska sluta. Folk ska förstås tjäna pengar på alla tänktbara sätt och vis.

 

Senast igår ringde en utländsk kvinna och ville upplysa mej om att jag vunnit fina böcker till mitt barnbarn. Skicka det då till min dotter, svarade jag. Men se det gick inte, man måste betala femtio kronor i fraktavgift. Förmodligen får dom in en hel del genom att lura människor betala på det sättet.

 

De flesta samtalen till min mobil är från obekanta uppringare, som visar sig vara försäljare. Det är sorgligt och obehagligt.

 

Nu har jag tvättstugan om en halvtimme, lite snabbtvätt bara, sovkläder.

 

Druckit en kopp kaffe.

 

Vemod och småsorgsen. Människor försvinner, man måste klara sig själv, eller helt kortfattat, man måste klara sig, som Kalifen uttryckte saken.

 

Ja, här försvann nu en massa viktig text som jag hade kompletterat. Om den Afrikanska diasporan och Thor Heyerdahls Stilla havsresor. Tvättstugan igång osv.

 

Men så tog jag pendeltåget ner en hållplats till Stockholm C, och där stod minsann Mira och väntade så glad. Hon hade väntat tjugo minuter innan Köpenhamnståget gled in på perrongen.

 

 


Vagn 6, längst bak, kunde man läsa på sidan av järnvägsvagnen.

 

 


Sedan var det ju fruktansvärt svårt att hitta pendeln tillbaka, men det gick efter en viss möda.

Hemkommen lunch till belöning av fil, corn flakes och socker.

 

Ner till tvättstugan och sorterade in den stora tvätten av T-tröjor, skjortor, lakan, köksmatta och näsdukar.

 

Så framskrider dagen. Jag ska komma ihåg att köpa både nytt tvättmedel och sköljmedel.

 

 

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards