Direktlänk till inlägg 24 november 2011

Rockens historia och Deborah Harris

Av Th - 24 november 2011 23:18

Jag har några dagar skummat igenom rockmusikens historia.


Det är inte mycket att dra fram, men undantag finns.


När jag onsdagen den andra mars 1979 lyssnade igenom radioprogrammet Skivspegeln i P2,  så förekom ett antal aktuella rockartister utan större intresse:

Björn Skifs (var han en rockartist...), Continental no 6, Cheap trick, Seves, Roxy music, Musique, Factory, Toto, Baby grand, Joe jackson, Frobbing grizzle, Rolling stones (Heart of Stone).

Men det fanns ett undantag. Det var något med rösten och den vemodiga pentatoniska melodin, som grep mig.


Jag var mitt inne i min intensiva dirigentperiod i studentorkestern vid Stockholms Universitet Kårsdraget, och skrev ett antal, nu sedan länge glömda, arrangemang, och för att få inspiration gällde det in i det sista att hålla sig aktuell vad beträffar musikutvecklingen ute i världen.


Åren innan hade jag skrivit Säkkijärven polka och Zambelius, nu höll jag på med ett arr på Horgalåten, som lustigt nog kom på tapeten i våras då Kårsdragets dirigent kontaktade mig via eposten och undrade något. Jag rekommenderade då exdirigenten Alex Freudenthal som enligt mitt förmenande måste vara den enda i världen som skulle kunna klara detta rätt genomarbetade och kanske lite för svåra arr. Undras hur det gick med det.


Sångerskan förekom i en ganska rättfram rockgrupp med namnet Blondie, ett namn som måste ha med hennes utseende att göra. Hon var vid den tiden cirka 28 år och hette Debbie Harris, vilket nog inte många kände till:

 

Jag glömmer aldrig ljudet och upplevelsen av den sången. Inte begrep man texten, men som sagt var, musiken gick direkt in.

Du finner Deborah på Spotify, sången heter Heart of glass och jag rekommenderar dig livligt att lyssna på den. Många gånger. Det gör jag just nu. En stor fördel med Spotify är ju att man kan syssla med annat samtidigt vid datorn, och ha musiken gående hela tiden.


Senare kom ju den oöverträffade Enya med hennes textskrivare, men det är en annan historia.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards