Direktlänk till inlägg 2 december 2011

Det rationella beteendet

Av Th - 2 december 2011 13:38


Vid den stora genomgången av dokument kan man till att börja med konstatera, att när man väl har börjat, är halva jobbet gjort.

Dimidium facti est coepisse. Ausonius (310 - 393) har några tänkvärda tillägg också, men andemeningen finns ju här.


Då har man passerad prokrastineringen och ser en form.


När man ser formen, gäller det att inte fördjupa sig i detaljer med detsamma. Om du vet att bunten alfa på ett eller annat sätt inringar skattetekniska element, ska du vänta med detaljerna, förutsatt att inte just det skattetekniska är det som dagens arbete strävar till. Eller har bäring till som har blivit så modernt att yttra i affärsvärlden. Eller styr mot.


För min del hade jag bäring mot att finna dagboksanteckningar från senaste året, så jag går in i den bunten i stället, när den stora, övergripande uppdelningen är klar.


Hela tiden är jag medveten om Arnes kommentar om ipoder och Facebook: ”Någon ipod har jag inte. Jag är inte säker på vad jag skulle ha den till.”


Och så är det förstås!


Om man inte är sekreterare till en regeringschef, är ipoden rena barnkammaren, vem behöver prata i telefon på tunnelbana och buss? Vem behöver ha kurs till oviktiga, dilletantiska  faktakunskaper?


Bättre är det att lära sig något ordentligt, så kanske man uppnår något i förlängningen!


Livet är så vackert, därför är det roligt också.



 
 
Ingen bild

Miratte

2 december 2011 16:24

Mycket klokt, håller med till 100

 
konstit

konstit

2 december 2011 20:05

Och därför älskar vi "Adsense" o.l., så passande att man kan vinna en iPod i anslutning till inlägget ! Man kan stolt kämpa vidare, men slaget är förlorat, nu eller snart eller lite senare, men förlorat är det.

http://konstit.dk

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards