Direktlänk till inlägg 5 december 2011

Tiden - vad är tiden?

Av Th - 5 december 2011 10:32

För många, många år sedan satte jag mig ner, eller snarare promenerade runt, levde med tankarna, mina egna tankar, och begrundade tiden.


Motivet var att förklara denna fråga som många människor med tidsuppfattning förr eller senare ställer sig!


Så löste jag det, så enkelt, men oöverblickbart på samma gång, det var som ett skimmer, och jag kunde hanskas med hela livet  på ett nytt sätt.


Långt senare gick jag igenom några följdriktiga tankegångar som vidgade insikten. När man slutligen når denna överblick uppkommer en djup glädje och man kan återgå till den gamla pregnanta sentensen
odi profanum vulgus et arceo.


1. Endast en bråkdel av allt liv som finns och har funnits här på den enda jorden, har tidsuppfattning.


 Tidsuppfattningen kommer endast hos vuxna, helt utvecklade individer. Ett barn har ingen tidsuppfattning, liksom inte heller ett djur eller en växt. De kan visserligen förutse vissa skeenden och reagera, mer eller mindre medvetet, om något ser ett träd falla kan det försöka rädda sig undan, men inte säkert förutsäga.


2. Fundamentala element är sådant som kan förutsägas på lång sikt, vilket därmed hos den oinvigde kan ge intryck av magi.


När uppkom medvetenheten om konceptionstiden? När uppkom medvetenheten om vår egen födelse och död?

När uppkom medvetenheten om himlakropparnas relativa positioner?

Vi vet att detta skedde mycket tidigt, då vi har sekundära yttringar som visar det.

Exempel är så nya företeelser som pyramiderna, grottmålningarna eller Stone Henge.

Kanske satte man ett märke om dagen och lärde sig årets längd?



Som en enkel adventskalender:

 
Denna lilla kalender fick jag av min dotter den 30 november. Formatet är 17,5 x 11,5 cm. Den räknar dagarna till julafton, men idén är säkerligen urgammal.



3. Allt vetande, alla tankar hos en tidsmedveten varelse, är påhittat av andra tidsmedvetna varelser. Detta betyder att en oerhört stor massa av av vårt vetande är tankebryggor med stöd endast i tidigare varelsers hjärnor. Det finns således ingenting utanför detta, inga gudar, inga makter som styr eller direkt påverkar vårt liv. Men det existerar en gigantisk vetenskap om allt detta, som endast är påhittat och som på biblioteken rubriceras som religion, filosofi, psykologi och liknande. Här finns många hyllmetrar. I tidigare generationer sökte man förmedla och bevara sådana påhittade kunskaper genom muntlig generationsöverföring. Många element i generationsöverföringen speglar verkliga skeenden.


Allt annat är sagor, gissningar, hypoteser, skenbilder. Men dessa skenbilder kan upplevas minst lika verkligt som verkliga. Det är samma tanke som meddelas av Strindberg angående inbillade sjukdomar: "Skulle den sjukdomen vara lättare att bära än en verklig?"



Se här rubrukerna om en del av vidskepelsens kunskap på stadsbiblioteket i Stockholm.

 




Jag frågar mig om till exempel övergången från neandertalmänniskor till homo sapiens kan förklaras med skillnader i tidsuppfattning? De överlägset flesta antalet arter av levande varelser på denna vår enda, kända jord har dött ut för mycket länge sedan. Fram till de sista sekunderna av livets existens har detta gått helt av sig själv.


Livets mening är att döda och konsumera andra levande varelser.


Så har det alltid varit, och så är det idag. Det finns dock inbyggda element i de reflexmässiga beteendemönstren som delvis skyddar den egna arten. Därav vår naturliga motvilja mot påträngande migration.


Ecce res! Se varelsen!


Den har perceptioner för att orientera sig, till eller från andra. Den har taggar, klor, käftar, sugsnablar eller giftkörtlar, för att döda andra varelser. Den har extremiteter för att kunna förflytta sig för att döda, eller undkomma faror. Och mycket mer. Fritt för förslag.


Vilken skönhet ligger det inte i detta!


Livet är underbart, och vi människor, eller en del av oss, arbetar oförtrutet på att fördjupa vårt vetande och skingra dimmorna. Frågan är dock om vi någonsin klarar att utrota vidskepelse och inbillad tro.


Jag för min del kämpar med mina små vardagliga ting, och betraktar klockan som går. Går på död räkning, även om den är radiokontrollerad från Frankfurt.


Jag kommer en liten bit varje dag, det är så mycket man kan begära. Däremellan äta, sova, toilett, hygien, disk, komponera, läsa, skriva litet, öva musikinstrument, laga saker, kontakta omvärden, tämja datorn, betala räkningar, sortera kvitton, papper, pärmar, läkarbesök och dricka kaffe med skorpor.


Vi har nu två nära liggande längtans mål, som jag ska försöka se på kompisens TV: Den Finska självständighetsdagen och Nobelfesten, i år med underbara programledare, det ska bli underbart, bara inte förväntan dödar upplevelsen!



.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards