Direktlänk till inlägg 20 maj 2013

Guldmorgon!

Av Th - 20 maj 2013 07:43

Fantastiskt!

 

I går tog Sverige GULD i VM i Ishockey för första gången på hemmaplan.

 

Jag har stoppat in MYCKET tvätt i två maskiner, och för första gången sett Morgon-TV, vilket sannerligen var en hemsk besvikelse. Utlänningar kommenterar händelseutvecklingar, kanske det är dags att åtgärda situationer, om det inte redan har varit dags under obehagligt lång tid. Framåt förmiddagen lär det då bli gäster i morgonstudion med några från det svenska hockeylandslaget, men jag är väl inte helt säker  på vad de ska göra. Guldet är ju vunnet, alla har jublat, och sedan är det ju liksom klart med det, eller hur? Det är så underbart, det är stort, sedan visar man alla målen och sedan…? Vid lunchtid blir det firande i Kungsträdgården, något jag varit med om för länge sedan, det var onekligen ett visst angenämt jubel.

 
En morronkopp kaffe med mycket socker o mjök, samt en ostmacka av Wasa Sportbröd med mycket smör och några skivor ost utan definierbar smak, som dock har den stora fördelen att passa precis att doppa i den kannelerade koppen.

 

Ett år till nästa VM, det blir nog väldigt svårt att leva upp till världsmästarrollen.

Sedan lär det ha varit schlagerfestival, men den har ju gått spårlöst förbi, det lilla som fladdrade förbi är helt löjeväckande trams av sämsta sort. Det är för mig en gåta hur det kan ha så stort innehåll.

 

Varje melodi, hur fin och engagerande den än är, stannar i världen endast om den framförs på ett övertygande sätt, mångfaldigas och sprids genom att tillräckligt många köper den.

 

Själv har jag  komponerat åtskilliga fina sånger, som förvisso finns registrerade hos STIM, men ingen som har spridits i större upplagor. De gånger jag skrivit originalmusik har det dock fungerat utmärkt, och någon enstaka gång har jag också lyckats bli tilldelad ett litet blygsamt arvode.

 

Tänk om jag kunde skriva lika lyriskt, pastoralt och vackert som Pippi, som kom med en ganska lång harang häromdagen i Facebook. Nu hoppas jag att hon kan leverera en minnesbild från den tiden hon kom in i våra liv, det är något från det förgångna, men ändå värt att minnas.

 

Facebook har helt slurpat ur (eget nyuppfunnet ord) vad beträffar koordinationen inlägg – medföljande bilder. Det verkar vara rena turen om en viss önskad bild hänger ihop med standardinläggen. Om man däremot konstruerar texten i en någorlunda hyfsad ordbehandlare utan avstavnings- eller andra regler, har man en viss kontroll, vilket jag hoppas att jag har just nu till exempel.

 

Tvätten kom som sagt var  igång, och nu anser jag mig måste hålla mig vaken, tills det är dags att gå ner och hänga upp den i det delvis felkonstruerade torkrummet.

 

Gasmannen var här i fredags, men kunde inte åtgärda den lilla lågan på gasspisen, som är den jag nästan uteslutande använder eftersom den helt räcker till alla normaldimensionerade kastruller jag använder. Således lär gasmannen återkomma med den reservdel han var tvungen att leverera.

 

Vidare måste jag skaffa ny husläkare, eftersom den gamla är familjeledig. Hon var för övrigt en som jag inte valt själv, och var fullständigt omöjlig, vilket ur min synpunkt innebär en otrevlig, motbjudande person jag inte vidare vill ha något att göra med.

 

Nu är jag fruktansvärt trött/sömnig, och går ner i tvättstugan för att hänga tvätten. Sedan ska jag försöka sova och drömma om att få bli bilskjutsad med någon som har tillgång till bil på någon trevlig kulturell utflykt i Stockholmsområdet. Tänk om man någon dag kunde hamna ända borta i Hedemora, och äta prinsessbakelse i ortens fik!

 

Tvätten är upphängd på tork i det rymliga, men delvis felkonstruerade torkrummet, så nu har jag tre och en halv timme på mig innan tvätten måste tas ner och fördelas i sina skåp, lådor och alldeles för få garderobsplatser.

 

Ola lyckönskas i sin idag påbörjade ingenjörsutbildning, och AK gratuleras till återfunna valpar.

 

 

        

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards