Direktlänk till inlägg 29 juli 2013

Stor fluga

Av Th - 29 juli 2013 09:10

Jag hade ännu inte hunnit dra för gardinerna, så solen trängde sig in med full kraft i ett par strålkastarliknande ljusknippen, som förstärkte effekten av den stora insekt som hade lyckats ta sig in genom det gläntande fönstret i vardagsrummet.

 

En stark, egendomlig effekt i en obehaglig situation. Yttertemperaturen var  tjugosju grader, vilket jag upplever som så avskyvärt olidligt.

 

Jag sitter med endast en uppknäppt skjorta i det maximala lidandet, som jag vet går över, men det kan ta dagar, det är hemskt.

 

Den flygande varelsen surrade ganska starkt och flög snabbt i stora cirklar genom hela rummet, några gånger kom den helt nära, så att jag hann observera att det var en flyga, en  stor fluga, en spyfluga av släktet Calliphorida, som jag lärde mig i skolan av magister Linell i Wasa real.

 

Magistern var en duktig och engagerande lärare, som hävdade sin nödvändiga disciplin, och alltid gjorde biologilektionerna till efterlängtade stunder. Jag minns faktiskt inte om det verkligen var biologi ämnet hette, i varje fall var det inte naturkunskap, utan något mer gammaldags.

 

En avlägsen bekant från några sommarlov var dessutom släkt med honom, något som skapade ytterligare känsla av glädje och respekt. Enstaka gånger förmedlades nyheter via familjebanden, något som gjorde att man nästan tyckte sig känna honom, som om det vore en släkting.

 

En spyfluga i vardagsrummet! Det var inte bra, vad skulle jag göra? Jag hade ingen håv i lämpligt format, och kände en viss oro över hur i jösse namn man nu skulle göra. Vissa större insekter kunde man fånga under ett glas eller en glaskupa och låsa fast med hjälp av ett papper, men den här surrande flugan lät sig nog knappast fångas så lätt.

 

När den passerade solljusstrålarna såg den stor ut som en kolibri, men kolibrier, som vi hade i trädgårdarna i Lima, är tysta, diskreta varelser, som ljudlöst stannar vid blomma efter blomma och suger nektar med sin långa näbb. Den här gav intryck av en hysterisk buse.

 

Så kom jag att tänka på att jag ägde en flugsmälla, den kanske man kunde använda som flugfösare.

 

Nu hade flugan satt sig i fönstersmygen innanför de stora delvis fördragna gardinerna. Varje gång den surrade runt missade den det gläntade fönstret. Naturligtvis. Det verkar fungera lika enkelt och effektivt som en ryssja.

 

Jag försökte försiktigt rikta dess flygriktning med flugfösaren, och öppnade fönstret ännu lite mer.

 

Så plötsligt flög den ut. Problemet löst!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards