Direktlänk till inlägg 28 september 2013

Scoutplåster

Av Th - 28 september 2013 22:45

Den nya scouten ska klara moderna plastikförpackningar.

 

På Ikea Family köpte jag för några veckor sedan en förpackning plåster för nio kronor. Billigt och bra, inte sant?
   

 

Så, så i dag rev jag upp ett litet sår på baksidan av ankeln, när jag satte mig i en fåtölj. Hm. Visst kändes det, men det satt på ett sånt ställe, som jag inte kunde se själv utan spegel. Typiskt. Efter någon timme sved det mer och mer, och jag insåg jag måste åtgärda blessyren.

 

Letade fram plåsterförpackningen, och gled in i längtansfyllda funderingar till gamla tiders plåster från Cederrots, ja Gunnel Cederrot var ju dessutom en studentkamrat, så fler minnen väcktes. Hur gick det för dig, Gunnel? Finns du kvar?

 

Nä, nu är det snart dags för Midsomer Murder igen, så det blir att tillfälligt pausera denna förträffliga, nyttiga och instruktiva berättelse, om hur en modern scout sätter på ett sprillans modernt plåster.

 

Den förtjusande gröna asken innehöll massor av plåster i lite olika storlekar, men visade sig vara krångliga att applicera. Den enda instruktionen förtäljer att man ska byta plåster varje dag, samt rengöra såret:
 

 

Plåstrets konstruktion.
 

a (gul) Själva plåstret, b(röd) sårdyna, c(grön) Skyddspåse med särbar flik (e) i ena ändan, d(olivgrön) fodral.

 

Först lossar vi ett plåster från en remsa med många.
 

 

I ena ändan ser man en smal strimma, som visade sig vara delbar. Med fingrar som ömmar av hundratals blisterpacktryckningar lyckades jag till slut sära på ytterskyddet (fodralet) och få fram ett plåster.
   
Plåstret i sin förpackning. Den lilla vita strimman till höger är delbar.

 

Mitt på detta plåster skönjer man nu det inre skyddet med sina två halvor.
   
Plåstret, med skyddshalvorna omlott döljande sårdynan.

  

Det gick att peta upp och därinne döljer sig själva plåstret.

   
Det nakna plåstret med sårdynan uppåt. Allt det genomskinliga runtomkring är klisterbehandlat och ligger här uppåt.

 

Men varning! Den delen som innehåller häftande material (klister), dvs allt utom sårdynan, är tunn, transparent, svårhanterlig och dessutom elektrostatiskt aktiv, så om man råkar missa vid appliceringen, kan det sluta i en knöligt plåstertrassel som är omöjligt att reparera.
 

 

Naturligtvis visade det sig att jag sett Midsomer Murder förut, det var avsnittet där Barnaby är cricketdomare, något han älskade (playing God in a limited universe). Mördaren var en nymfomatisk medelålders kärring, och samtliga dessutom mer eller mindre engagerade i hemlig underrättelseverksamhet, som det gällde för poliserna att hantera. Säga vad man vill, men bra skådespelare använder dom onekligen i denna mästerligt producerade TV-serie.

 

Helsicke! Mjölken tog slut till kaffet under Barnaby, så nu är jag tvungen att gå upp till Seven Eleven och köpa mjölk. Undrar jag, vad dom har mage att ta för en liter "röd" standardmjölk. Tretton kronor! Ja, det är sant, Seven Eleven tar tretton kronor för en liter vanlig mjölk!

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards