Alla inlägg den 16 februari 2012

Av Th - 16 februari 2012 13:23

 P står för PROGRAMMET, nog om detta redan nu...


Torsdagen den 16 februari 2012, i går Alla hjärtans dag, kära nån.


Förhistorien är enorm, till sist hade jag dock bestämt mig.


För att kunna installera P, var jag tvungen att ha en dator utan konstigheter i registret.


Jag ringde L men hans dator var sönder.


Då pratade jag med Hw och det skulle väl vara OK.


Jag dit med kortet (från M-AUDIO) och USB-minnet KINGSTON, och monterade.


Ljudet helt OK, allt verkade frid och fröjd.


Så var det dags för P på sin CD-skiva, då erfor jag att  CD-brännarenheten på Hws dator var trasig.



Jag beslöt nu att rensa den gamla Laptopen och installera mitt ägandes Windows Professional på den, vilket alltså innebar att jag först måste formatera om hela hårddisken.


Sagt och gjort, det är tidsödande procedurer det här på en gammal Laptop, men till sist var det i varje fall klart.


Kopplade in USB-enheterna, vilket alltså inte gick, då dessa ju inte fungerar på Service Pack 2.


 Jag måste alltså skaffa Service Pack 3.


I mellantiden försökte jag hitta några USB-drivrutiner som jag laddade ner och försökte bränna ner på CD, men det funkade inte,  så jag försökte med en diskett! Minns den hemska tiden när man använde disketter


Fick in en drivrutin som påstods vara suverän, och började kopiera in den till Laptopen från disketten. Långsamt som det brukade vara, efter nittio procent blev det stop, cyclic redundance Error.


Den gamla frustrationskänslan från datakonsulttiden vaknade till liv.


Letade fram en demokopia på Nero och installerade på Sorum dvs datorn i sovrummet till skillnad från Varum som är datorn i vardagsrummet.

   Den här tjejen från någon reklamspalt på bildskärmen, stirrar på mig hela tiden, hon ser menande ut, som om hon ville nåt, vad vill du, tjejen?


Nero brukar faktiskt fungera, det enda irritationsmomentet är reklamförsöken innan man äntligen kommer ut från programmet.


Lyckades bränna den zippade Service Pack 3 på den tredje skivan jag försökt (förutom disketten alltså).


Så dags att installera Pack 3 på Laptopen. Det tog nästan en timme. Här sitter man alltså och väntar, människan i den moderna tiden, dricker kaffe emellanåt, bligar i en manual till M-AUDIO, som har gjort det nya ljudkortet..



Efter många försök fick jag igång USB-drivarna och hittade M-Audiodrivrutinen på LaCie-externa hårddisken (USB), M-Audio är också USB-ansluten, så jag måste leta fram en gammal datormus som INTE går på USB, eftersom det bara finns två USB-uttag på the old Laptop.


Så rensade jag det mesta på KINGSTON, och drog igång installationen av P.


Det verkade passera utan problem, programmet lade jag i en mapp på KINGSTONE, så att man alltid borde kunna köra de skapade kompositionerna med dessa två enheter (KINGSTON USB-minne och M-AUDIO).


Mitt i hela sagokrånglandet måste jag till Karolinska för en venesectio, otroligt trött efter att  ha varit vaken sedan halv fyra på morgonen.


Nu har jag testat att inspelning och redigering funkar, halleluja! So far, so good. Om det inledande krånglet ska jag bespara alla som ändå inte läser det här, tack och lov.

  




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards