Direktlänk till inlägg 17 augusti 2013

Löss och bäst före

Av Th - 17 augusti 2013 10:50

Efter andra världskriget hade vi problemen med löss under kontroll i Sverige.

Men så började vi ta in mängder av utlänningar från sydliga länder, och lössen kom tillbaka. Efter en tid kom något ljushuvud på, att det naturligtvis var svenskarnas egna resor och semesterflyttningar som var orsaken, huvudorsaken, ja, den enda orsaken.

 

Det är som bäst-före datum. Krämaren hävdar att varan håller sig alldeles utmärkt gott och väl fram till detta datum eller längre. Användaren vill ha färska varor. Alla butiksanställda vet att nya varor, som stoppas in i hyllorna alltid ska placeras längst bak. Någon gång går man på en nit. Man anar en obehaglig lukt, och tittar efter på förpackningsdatum, och finner att det var rätt länge sedan varan förpackades. Tänk själv – den har legat nästan tre veckor i hyllorna, men vem vill inte ha en färsk vara?

Bäst-före är en företeelse som tveklöst borde förbjudas. Konsumenten ska själv bestämma när han tycker att varan känns tillräckligt färsk!

 

Se till att du har dagens datum fullständigt klar för dig, när du går in i en butik.

 

Särskilt märkligt tycks det vara med bröd. Självklart ska det vara bakat samma dag, är det äldre ska naturligtvis priset jämkas därefter.

 

Klaga! Gå fram till butiksföreståndaren och peka på datum ”det här smöret är två veckor gammalt, jag vill ha nyare”. När det gäller Bregott, är det särskilt viktigt, det får en obehaglig smak och lukt efter några veckor, jag känner det omedelbart, och det är en obehaglig upplevelse. Alla känner inte av det,men man kan fråga sig var man har datumstämpling om nu inte varan undergår negativa förändringar med tiden.

 

 

 

Vägglus, huvudlus, klädlus.
   
Detta är en huvudlus. Den suger blod, och måste ha trettio graders värme. Det påstås att den dör efter 12 timmar om den inte lyckas skaffa mat. Så se till att hålla dem borta. Nya kommer endast om de kan kravla sig över mellar människor.

 

År 2004 gav Nordiska museet ut en årsbok ”Tio tvättar sig”, som handlade om hygien. Ett helt kapitel ägnades åt de återkommande ohyran, författaren var så livrädd för att deklarera invandrarnas skuld i det obehagliga fenomenet, att i stort sätt hela kapitlet behandlade och sökte förringa den skamliga aspekten. Man visade inte ens ordentliga bilder på odjuren, endast reproduktionen av en plansch, där man endast med svårighet kunde läsa den minimala texten.

De i texten behandlade djuren var Pulex Irritans människoloppa, Phitrius Pubis flatlus, Pediculus Capitis huvudlus, Pediculus Corporis klädlus och Cimex Lectularis vägglus.

 

När man googlar på löss får man tusentals svar, de flesta handlar om att de är ofarliga och hur man behandlar dem.

 

Men varför så många svar, om de är trevliga, vanliga och inte skamliga?

 

 

 

Pang på rödbetan.

 

Självklart är att vi inte vill ha någon ohyra alls, vare sig det är löss, mal, flugor, kackerlackor, maskar, skabb, larver eller andra läbbigheter. Vi vill, och ska hålla dem ifrån oss, allt trams om motsatsen ska självklart undertryckas. En period var det så illa ställt, att man tenderade utsätta endast etniska svenskar som bärare av obehagligheterna. Någon hade stött på en Cimex Lenticularis i en väska som hon haft med sig från Grekland, än sen? Alla kombinationer är möjliga, vilket inte nödvändigtvis leder till att de är vanligast och mest sanna.

 

Som parantes vill jag dessutom verkligen framhålla ormar, krokodiler, råttor, möss, sorkar och andra djur. Låt oss leva med dem, slå inte ihjäl dem i onödan, men håll dem för jösse namn ifrån oss.

 

I TV sänds mängder av program om dårar som ska begå gräsligheter av olika slag. Man ska klättra upp på toppar av höga berg, man ska simma med hajar, man ska hoppa i fallskärmar, man ska provocera krokodiler till anfall. Låt dem vara, ge fan i dem. Låt dessa urtidsdjur vara ifred där det är möjligt. Ibland blir någon skadad och räddad för omåttliga kostnader, helikoptertransporter med mera, samhället betalar för vådligheterna

 

Ormbett kan vara livsfarliga. Detta faktum räcker väl för att ta det försiktigt? Att högst en på tvåhundra avlider av vanligt huggormsbett, är väl ingen anledning att sticka handen i ormgropen? Det gäller getingar också, låt dem leva där de hör hemma, men försök inte gulla med odjuren, betten kan vara väldigt smärtsamma, och alla smärtor och obehagligheter är någon form av ondska, som vi naturligtvis ska undvika. Självklart är ormarna räddare för oss, än vi för dem. Låt det förbli så.

 

En del löss kan vara bärare av smittsamma sjukdomar, det är ingen självklarhet, men hur så? Provocera inte. Min gamle vän Bobban lät sina barn leka med väldigt naturtrogna plastkopior av huggormar, om barnen någon dag mötte en riktig, levande orm kunde de bli bitna, men det var heller ingen självklarhet.

Mängder av hundar blir varje år bitna av giftiga djur, eller slafsar i sig halvruttna, självdöda djurkroppar, det är väl inget bra med det? Men det kan leda till obehagliga infektioner.

 

 

Hygien och ohyra

 

Huvudlössen trivs utmärkt i nytvättat hår. Varför skulle det inte vara så? Smittan sker genom att djuren kryper, inte hoppar, från en individ till en annan. Inga typer av ohyra trivs, om de inte har något att äta, så håll födan på sin plats. Men ingen lus kommer krypande i duschen.

 

Minns dikten av Nils Ferlin Pulex irritans, var finns du nånstans? Denna varelse kunde hoppa långa stycken, så man kom på, att man kunde tämja dem genom att låta dem vistas under låga glastak. De vande sig av med att hoppa, och tvingades krypa, vilket man nyttjade i loppcirkusar, men måste matas varje dag genom att suga blod på cirkusdirektörens arm.

 

En bit utanför denna samling har vi blodiglarna och många andra vattenlevande otyg.

 

En sommar hos bonden Manfred i Skå, när jag var sex år, hamnade jag i en myrstack med stackmyror, jag glömmer det aldrig. Myrorna började bita mig i sin naturliga försvarsiver. Jag började gråta, skrika. De kröp uppför hela kroppen, men jag kom inte själv på, att jag borde borsta dem av mig, och springa därifrån, jag klarade det inte. Jag stampade och grät i skräck och avsky. Någon hörde mig och löste situationen, men skräcken satt i länge.

 

Alla varelser på fel plats kan vara obehagliga, irriterande och rent av farliga, vi har alla skäl till att betrakta dem med vämjelse, hålla dem ifrån oss, vara noga med hygienen och leva våra liv utan provokationer.

 

 


 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards