Direktlänk till inlägg 23 augusti 2013

Blå katten Mariefred

Av Th - 23 augusti 2013 09:13

 
Det började med
en slump. Nu finns det kanske inte något sådant som äkta slump, men på något sätt hamnade vi där ändå. På morgonen hade jag endast druckit en kopp kaffe med mycket socker och grädde, men nu fem timmar senare var det verkligen dags.

 

Vi tittade in på det lilla stället, och fann ett litet rum med tämligen alldagliga kafémöbler. Vid ett bord satt tvenne tyska pensionärer och åt varsin räksmörgås. Jomen, det såg ju gott ut, visst, men räkor hör väl knappast hemma i vår kultursfär, så för min del valde jag en smörgås med köttbullar och rödbetssallad. Den var färdiggjord och låg där helt ensam på sin hylla bland diverse bakverk.
 

 

Bara för några veckor sedan hade jag begärt en sådan på något annat ställe, men alltefter förtäringens fortskridande funnit produkten mer och mer vämjelig, torr, hård och på alla sätt motbjudande. Den utländska servitrisen hävdade den var tillverkad för tio minuter sedan, en så flagrant lögn att man häpnade, och efter en konfrontation med en chefsperson fick vi pengarna tillbaka, vilket naturligtvis på intet sätt ursäktade det inledande attentatet. Adjöss med det etablissemanget. Jag har glömt var det var, och lika bra är väl det.

 

Nu var det annorlunda. Jag kastade mig in på smörgåsen med kniv och gaffel och svalde några tuggor. Efter ytterligare några tag började jag skönja hela situationens vidd. Det blev bättre och bättre. Var är vi? Någon nämnde etablissemangets namn Blå Katten. Vi var i Mariefred och tidpunkten var mitt på dagen, sommardagen, men ingen överdriven värme, bara en behaglig svalka.

 

Jag gillar sannerligen inte katter, det är otrevliga djur, som man helst vill undvika, helt autistiska och utan tecken till begåvning, men artnamnet på djuret ifråga har ju snitslat sig in i många möjliga sammanhang, så varför då inte här? Väggarna hade en vacker blå tapet i sjuttonhundratalsnitt, och framme på disken tronade en blåmålad plywoodkatt.
 
Den vackra tapeten.

 

Jag tog en bild där jag satt, och studerade matsedeln. Lite irriterad av det inledande ”ostfralla”, en fånigt övervintrat subjekt i slangidiom.
 
Smörgåslistan.


Men resten verkade helt godkänt. Dessutom vanligt riktigt, underbart gammaldags bryggkaffe och inte någon av de miljoner idiotversioner med fjärran anknytning till Italien, detta högst överreklamerade matland utan märkvärdigheter eller kulinariska höjdpunkter. Makaroner kan väl vara gott ibland med lämpligt garnityr, men längre kommer man ej.

 

Jag åt mer och mer. Häpnadsväckande! Smörgåsen var helt enkelt perfekt. Färskt bröd, färskt pålägg, köttbullarna med helt godkänd konsistens till skillnad från de stenhårda, torra kolbitar man understundom kan drabbas av. Här var det rödbetssallat, helt nygjord av färsk majonnäs och lagom nyuppskurna rödbetstärningar i helt korrekt storlek. Möjligen en aning väl sparsamt med smör, ett kardinalfel som man tyvärr ofta får dras med nuförtiden. Dessutom föredrar jag alltid pinfärskt vitt franskbröd utan cancerframkallande fibrer eller konstiga tillsatser. Bröd ska vara mjöl, jäst, smör, salt, vatten och inget annat, något som just nu är en bit utanför trendsvängen. Men i det här fallet var brödet i varje fall helt nybakat, färskare kunde det inte vara.

 

Mina tankar tog form, detta skulle jag faktiskt gå fram till servitrisen och meddela, det var hon sannerligen värd, sånt här ska uppmuntras! Det fanns ingen tvekan om saken, det här var den utan jämförelse godaste köttbullsmörgås jag ätit i hela mitt sextioåriga liv. Hur många dylika smörgåsar kan det ha varit? Kanske tio-tjugo, på så många olika ställen lite här och där i Sveriges land.

Min kommentar uppskattades till min stora glädje.

 

 

Så här kommer man till denna delikata smörgås:

 

Blå Katten

Munkhagsgatan 10

647 30 Mariefred tel +46 159 125 86

 

Från Stockholm C till Mariefreds busstation mindre än en timme.

Tur-retur 286:- 2 klass, 346:- 1 klass (finns klass 1 på bussar?)

Om man far fem i elva (10:55), har man en timme och 15 minuter på sig i Mariefred, vilket räcker för att äta en smörgås i lugn och ro. Kanske bäst ringa i förväg...

 

Så här går man 800 meter från Mariefreds busstation till Blå Katten:

     

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards