Alla inlägg den 11 juni 2011

Av Th - 11 juni 2011 09:54

Visst är det skönt att slippa frysa!


Just nu är det tjugofem grader i skuggan.


Det är för mycket.


Det är inte skönt, man kan inte ta av sig skinnet.


Vovvarna ligger och flämtar med tungorna långt ute, för att möjligen få lite svalka den vägen.


Jag kan inte ens ha en skjorta på mig, det blir kladdigt och mycket obehagligt, hjälper föga ens med kalla duschar. Gräset gulnar och torkar bort.


Sedan femtio år så där, har det kommit på modet att vara ute i solen, att ligga mitt i solen med halvnaken kropp och steka sig till malign hudcancer.


Människor kastar bokstavligen bort pengar för att resa till soliga länder och inte nog med att frivilligt bränna sig i solen kastar sig i det skitiga vattnet som ett havsdjur, det är sjukt.


De gamla skärgårdsborna, som nu är borta, skulle aldrig kommit på tanken att frivilligt gå ned i vattnet "Man e fäl ingen själ, heller".


Det är enbart dumt. Inte är det vackert heller med bruna människor. Det finns tillräckligt många miljarder av dem ändå, låt dem vara. En del är vackra, andra är fula, svart som vit.


Hur kan folk frivilligt placera sig i solen, det går ju tvärt emot alla inbyggda instinkter?

Man blir  bländad och svettas obehagligt


Redan som tonåring insåg jag med övertygande klarhet att, visst sol, bara man får vistas i skuggan. En skön skugga förutsätter ju en strålande sol. Själva skuggan under platanen är a priori född ur solen.


Och alla som lever i soliga länder undviker naturligtvis solen i största möjliga mån. Jag minns det med största tydlighet när vi bodde på Nicolas de Rivera 670 i Lima i Peru, överklassvillor med prunkande kolibribefolkade trädgårdar, fantastiska tropiska blommor av många slag.

Där var det skönt med kaffe eller drinkar under parasollen.


Det finns en myt om att brunbrända människor var de som var tvungna att arbeta i solen och de som hade behållit sin ljusa skönhet var priviligierade. Därmed skulle det vara finare att vara blek. Vilket trams!


Äldre människor (över trettio) blir ju dessutom helt skadade, med fläckiga förändringar i skinnet, ökande rynkighet och motbjudande slapphet i det solplågade skinnet. Kvinnornas överläppar krymper ihop som dragspel när hormonerna försvinner i fyrtioårsåldern, en motbjudande åkomma som på sin höjd kan botas med smärtande injektioner av botox eller restylane. (Jag känner en oinjucerad, som har världens vackraste läppar, det är alltid en fröjd att se henne.)


Det hela verkar bara bli värre för varje år som går.

Jag förstår det icke.

Det finns en servering på min gata där människorna sitter mitt ute i den skadliga, brännande solen, det är så svenskt, så dumt, så enfaldigt.

Alla, ALLA kvinnor har dessutom rakade ben som skållade grissvålar, antagligen tror de själva att det är snyggt. Det är en modegrej likt den moderna trädkultiveringen, man sågar, klipper och ansar, inte så mycket för att det behövs, som för att man kan göra det med moderna maskiner.


Solen är underbar så länge man slipper skadas av den.

Det är därför man har uppfunnit parasollen.


 

Nej, nu ska jag sortera kvitton, dagböcker, album och skriva en stråkkvartett.




Av Th - 11 juni 2011 08:59

Vänsterextremisten Anna Saling var ute för att konfrontera en Sverigedemokrat.   


Hon skulle just börja skrika sitt BUU, när Sverigedemokraten Göran Molin plötsligt och utan minsta anledning, helt oprovocerat säger

Anna, panna, kaffekanna!


Anna började förstås gråta och gick till sin AFA-ledare och klämde fram mellan tjuten

Buuuuh, Göran kallar mig Anna, Panna, Kaffekanna, buhuhuhuuu..  


Den fyndige AFA-ledaren svarar tämligen snabbt   

Då tycker jag att du ska gå och kalla honom Göran, Pöran, kaffesnöran!


Anna Saling sluta tvärt att gråta, och torkade tårarna. Ansiktet sprack upp i ett förtjust  leende, och hon dansade i väg för att konfrontera Sverigedemokraten igen.


Efter en stund kom hon stortjutande tillbaka till AFA-ledaren.   

Men, vad gråter du nu för, lilla Anna?

Buhuhuu, jag - har - glömt - bort - vad - jag - skulle - säga, buhuhuhuhuuu.


Folk e inte kloka, sa den däremot relativt kloke AFA-ledaren.


Sverigedemokraterna har blivit ledsna och ordnat demonstrationer mot det oprovocerade politiska våldet.  

En dålig lösning.

Någon tyckte, att i stället borde dom väl konfrontera tillbaka, helt enkelt.

Eller ge provokatören en rejäl på nöten.   


Av Th - 11 juni 2011 08:13

  Varje gång man startar datorn, måste man ominstallera ljudkortet, oftast två gånger, innan det tar skruv.
 


När man sedan kör någon ljudfil, knastrar det och sprakar.

Ungefär så fel ett ljud kan vara.


Kortets teoretiska resurser är ju betryggande, men verkligheten synes vara en annan.


Detta är frustrerande säger jag mitt i alla vanliga snyt, nys, host och rossel.


  

Den här gången tycks kontrollpanelen strula också, vad gör man åt den?

  



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards