Direktlänk till inlägg 19 februari 2013

Skönlitteratur

Av Th - 19 februari 2013 23:30

Jag har börjat läsa ett skönlitterärt verk.

 

Det är nog första gången på minst tio år.

 

Jag har svårt för det.

 

Bara tanken att ligga och läsa något påhittat, stör mig.

 

Jag råkade välja Paul Austers New Yorktrilogi med de tre delarna ”Stad av glas”, ”Vålnader” och ”Det låsta rummet”.

 

Jag har redan tvingat mig igenom 47 sidor, och jag tvivlar starkt på att jag orkar komma så mycket längre. Det finns ingenting som lockar mig att fortsätta, ingenting som aktiverar min nyfikenhet. Hur kan man vara nyfiken på något påhittat, något som inte har skett i verkligheten?

 

Själva texten är OK. Det är lättläst och redan  på sidan 37 har han fått in ordet knulla fyra gånger. Jag undrar om det är så det ska vara helt enkelt, och om det är avsiktligt spektakulärt?

 

Vid läsningen funderar jag osökt på hur de människor är beskaffade som roas av sådan här läsning. Det är ju bevisligen så att människor betalar pengar för att köpa deckare och annat konstruerat.

 

Jag förstår det inte alls.

 

Vi har ju verkligheten, det vill säga beskrivningar av sådant som sker eller har skett, och för all del sådant som kommer att ske. Är inte det nog?

 

Vad får människor i dagens verklighet att slösa bort bitar av det dyrbara livet genom att luras igenom hundratals sidor av påhittad fantasi?

 

Om jag kunde, skulle jag försöka skriva själv, men det vet jag att jag inte kan. Jag har haft perioder i mitt liv när jag har försökt. Minst två romaner som jag själv har hittat på finns någonstans på någon CD eller något USB.

 

Jag har blivit smickrande förledd av mina psykologer, att jag är en sådan som nog skulle kunna skriva, dom vet minsann hur dom ska ställa sig in. Det kanske är det vanligaste psykoterapiknepet, att man ska komma till att lyfta patienten till ett stadium av självförtroende och kreativitet.

 

För det första kan jag inte och för det andra har jag ingen trängtan.

 

Jag är inte det minsta intresserad.

 

Och nu när jag har tvingat mig in i Paul Austers bok, känner jag det ännu mindre. Men jag gillar karlen. Det jag hört honom säga är trevligt och tilltalande, och dessutom har han en framtoning rent visuellt, som påminner om min ungdomsvän Roffe.

 

Vad är verkligheten?

 

"Vad vore livet utan sagor", sa någon nu död sedan många år.

 

Tja, vad?

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards