Direktlänk till inlägg 11 februari 2013

Middag en måndag

Av Th - 11 februari 2013 18:52

Middagen idag.

 

Middagen idag bestod av kaffe med mjölk och socker samt smörgås med köttbullar och rödbetssallad.

 

Man tar ut 12 stycken köttbullar ur frusen, och värmer i mikron i en och en halv minut.

 

Skär sex skivor inlagda, skivade rödbetor på längden och på tvären, till små tärningar alltså, och blanda noga med en rågad matsked äkta majonaise. Inte lätt- för guds skull!

 

Bre en skiva färskt vitt bröd med mycket smör. Bre noga! Det ska vara ett jämnt lager smör över hela brödytan.

 

Detta är ett av de få fall, där man kan lämna kvar kanterna på brödet, som naturligtvis inte får ha varit fryst.

 

En lång stund efter dagens kanalpromenad stod jag och tittade på köttfärs i ICA, men kunde inte välja, då förpackningarna saknade datum. Tanken hade ju inte helt osökt slagit mig, att jag kanske borde göra egna köttbullar, men åtrade mig, då det dels var rätt besvärligt, och dels saknades förpackningsdatum. Den enda datum som återfanns  på förpackningen var bästföredatum. Jo, jag tackar jag. Rena bluffen, vem förmyndar konsumenten vad som är bäst före? Detta är en del av det stora förfallet i vårt samhälle, som allt snabbare ramlar utför och nedåt i slapphetens och penninghysterins dybottnar.

 

De stora motpolerna är det seriösa och det slappa, det senare representerat av promiskuitet och profitvansinne. Det är sorgligt och deprimerande.

 


Min pappa sa alltid, att fel sida vann vid det andra världskriget, och menade då att Frankrike borde ha vunnit, som var hans drömland, där han byggt upp en affärsrörelse på 1920-talet "Compagnie Scandinave". Men det blev USA som vann, något som grämde honom i hela livet. Vi hade några minnen hemma från det franska i form av ett äkta roulettspel, köpt i Frankrike på 1930-talet, som roade oss så många gånger i familjen, när vi var små, ”faites vos jeux, messieurs-dames” och ”rien va plus”. Jag minns hur pappa och jag satt i vardagsrummet och konverserade på franska vid tiden för studentexamen. För mig synnerligen haltande, men med gott uttal, medan pappa pratade på så flytande, som han hade lärt sig i ungdomsåren i Paris.

 

Själv börjar jag mer och mer luta åt, om det inte hade varit bäst om något annat land hade segrat. Ingen vet säkert, men segrarmakterna tjatar på än i dag. Vae victis! Jordens befokning ökar och ökar, och är nu uppe i nära sju MILIARDER individer, och alla ska bestämma. När vi lekte roulette hemma på Styrmansgatan på speciella familjelördagar, var hela jordens befolkning bara två och en halv miljard. Redan det förstås för många, om man betänker att den i långa tider existerande normalpopulationen människor är drygt en miljard individer!

 

Så på med rödbetssalladen, och på den de svalnande köttbullarna.

 

Det blev ojämförbart gott. Det är det fräscha, färska, nygjorda som tilltalar. OK, köttbullarna var frysta, men faktiskt riktigt goda ändå i sitt sammanhang, och mikrovågsugnen var ju helt förträfflig i sammanhanget!

 

 


Kaffe med socker och mjölk i den kannelerade koppen. Vitt bröd med smör, rödbetssallad och snabbtinade små delikatessköttbullar. Jo, det funkade faktiskt! 

   

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards