Alla inlägg den 10 april 2012

Av Th - 10 april 2012 12:37

Under en tid har det visat sig att en av gosekuddarna har börjat läcka dun.

Små sprickor i tyget vid några av hörnen.


Jag måste reparera.


Efter ohyggliga ansträngningar dammsög jag och tvättade under sängen.


Plockade fram symaskinen, som jag inte använt på sexton år.

Jag hade glömt bort hur man gjorde.

Hittade inte manualen.

Vet inte ens var jag ska börja leta.

 

Världens jävla flimmermigrän klockan kvart över tio, en helvetes huvudvärk.

Hur länge orkar man?

Ensam, övergiven trött och tvingad. Fan i helvete.

 

Läste en etikett på kudden, där jag skrivit ”Med AK på IKEA 2 aug 2001”.

Den andra gosekudden däremot, har hållit utan problem.

 

Jag som ändå har sytt så mycket under den lyckliga tiden, skjortor, kavajer, byxor, en gång sydde jag till och med en frackskjorta.

Den skjortan blev incitament till en underbar nyårsafton, jag hade till och med material till att hålla ett tal, som blev uppskattat i en tid, när det mesta var glädje och allmän lycka.

Frackskjortan blev så fin, och kostade naturligtvis en bråkdel av vad den annars skulle ha kostat. Men framförallt blev det rätt storlek.

 

Letade fram nål och tråd.

Det visade sig vara ett enormt starkt tyg, det gick inte ens att trycka igenom nålen med fingerborg.

Konstigt, ändå hade det blivit små revor där dunen slank ut. 60 % anddun och 40% andfjäder, pris 199:-. Undras vad en sån kudde skulle gå på idag?


Plockade fram den gamla utmärkta snabeltången och lyckades sy några stygn med väldig möda.


Men nej. Det här går inte, jag måste plocka fram maskinen.

Tungt och besvärligt.

 

Tittade framifrån och bakifrån, hur gjorde man?

Försökte ett stygn. Det blev omedelbart världens trasselboll.

Tittade igen.

Började sakta komma ihåg, det var ju ganska användarvänligt minns jag, men man måste göra exakt som avsett annars gick det åt pipan.


Undertråden i sin bobin, åt vilket håll?

Var startar man, var lyfter man nålen?


Till slut verkade det som om det gick att sy några stygn utan trassel.

Jag försöker göra klart så länge undertråden räcker.


 

För att se på nära hålla hade jag lagt av mina glasögon.

Sedan var dom försvunna.


Letade fram reservglasögonen och började så tveksamt att sy lite. Jodå, det blev bättre och bättre. Hur gjorde man sicksack, jaha, sy bakåt o framåt, sicksack, jaha.


Till slut var gosekudden lagad.


Tog flera Alvedon, det oroar mig, jag är rädd om njurarna, men står inte ut med den eviga huvudvärken, den satans smärtan. Är det priset för att jag får leva?


Jag har haft det minst sedan jag var litet barn, och låg på observation på sjukhus i flera veckor. Inte hittade dom något.


Så är det med migrän.

Det bara kommer, börjar flimra, synfältet försvinner, ett enormt öronsus, rena dårhuset. Förmodligen samma symptom som hjärnblödning vad jag har förstått, i synnerhet när talförmågan försvinner. Det är groteskt. Afasi, eller åtminstone dysfasi. Jag behöver inte öppna munnen för att konstatera att det finns där. Jag kan inte bilda den enklaste mening, det blir bara öh, ö mm, mju, uuu, juju, det är groteskt.


Men det finns en förmildrande omständighet: Det går över!


Den dova smärtan avklingar och får man bara sova, kan det förklinga på ett dygn.

 

Alltså lyckades jag laga gosekudden och hoppas nu på att slippa lösdun i sängen. En gång i tiden fixade man sånt där på nolltid, beslut, analys, åtgärd, städa upp. Nu tar det timmar, och är förstås ännu inte städat.


Glasögonen borta.

Naturligtvis kommer dom fram så småningom.

 

Dom har dragit en jättesumma på autogiro för gasen och obligatorisk medicin på apoteket kostade max, eftersom högkostnadstiden är slut.


Men jag måste skaffa mer mat, kylen och frysen nu tomma, har bara en halv påse kaffe kvar. Nu minns jag att jag har lite filmjölk, det får bli lunch, men hur jag än mig vänder, måste jag köpa en mängd saker, basvaror, det var länge sen jag hade något smörgåspålägg, frågan är om pengarna räcker till nästa lön. Nu pratar vi om några få hundralappar alltså.


Så förflyter det hela. Man blir mest ledsen.


Det är bara ALFA jag hoppas på, när jag äntligen har tid med det, blir det bättre och bättre. Jag är hyfsat bra på att skapa melodier, det är mitt hopp.


 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards