Alla inlägg den 31 maj 2012

Av Th - 31 maj 2012 19:59

Sjukt, oprofessionellt, förkastligt!


Varför denna sjuka ojämlikhet och fördomsfyllda snedvinkling av något, som borde vara vetenskapligt neutral upplysning i en icke betydelselös fråga?


Jag tänker på väderrapporterna som jag ser i grannens televisionsmottagarapparatlåda.


  


Det finns inte bra eller dåligt här, det finns bara felaktiga beklädnader.


Dessutom råder det total definitionsbrist angående dessa begrepp.


För en del är uselt bra, och för andra skitvackert asfult.



Det är inte lätt att hålla sig i skinnet när man drabbas av dessa angrepp.


Jag säger som alltid: "optimism, vänlighet, generositet, tålamod"

 

Det tillkommer inte funktionären att döma med haltande fördomsfyllda uttalanden.

 

En vetenskaplig redogörelse måste vara opartisk, öppen, genomarbetad, sann och trovärdig.

 

Men i varenda utsändning försöker man fördomsfyllda uttalanden angående kvalitéer, som man inte har med att göra

 

Man talar om bra och dålig, vacker och angenäm, trist eller strålande.

Man säger att meteorologen har glada nyheter, eller inte så trevliga nyheter.

 

Det är sjukt, det är ovetenskapligt, det är provocerande, det borde vara straffbart.

 

Man kan och får inte döma i angelägenheter, man inte har med att göra.

 

Det är samma som när stater lägger sig i andra länders inrikespolitik.

 

Sjukt, oproffessionellt, förkastligt.


Om detta kunde jag utveckla obegränsat, då parallellerna är legio.


Det gör att de vällovliga föresatserna drunknar i floden av fördomar och felaktiga informationsflöden.


  


Återgå till ordningen!



Jag har hittat en ny trumpetreparationsverkstad i Stockholm!


Jag har tagit reda på position (adress) och öppettider. Jag skall nalkas försiktigt i smyg, jag ska diskret höra mig för, innan jag fattar några beslut.  Jag ska lyssna, analysera, samla information och fakta.


För tidigt fattade och felaktiga beslut är roten till mycket ont, och eftersom jag hela tiden strävar efter rättvisa, utilitaristisk lyckostatus och möjligen sann opartiskhet, ska jag som vanligt gå ytterligt varsamt fram, så att jag inte skadar någon.


Kanske ska jag ta mej en kopp kaffe?


Jag har börjat synopsis på funktionsläran för pop- rock och jazzmusikanter. Grunden är ju så enkel, men exemplifieringsmetoden ligger sannerligen bra till för voluminös inblandning.

Det handlar alls inte om arrangering eller komposition, utan ska vara just enbart begränsat till funktionerna, nedgång, respit, tonika, dominant och sånt, tonalitetens första ton definieras noll och dominanten -5, växeldominanten 2. Säkert lättare att förstå, när man ser det framför sig.



Plaskedask.


  







Av Th - 31 maj 2012 11:19

Idag är stora bygeldagen.

I dag ska den tas loss.

På Styrmansgatan 23.

Sedan är jag ruinerad som vanligt.




Ny hårddisk



I går var jag hos snälle Calle på Sweden Midi Music, och fick en 250 Gb Western Digital som förhoppningsvis är helt OK, och vilken jag, när den stunden kommer, ämnar formatera och läsa in operativsystemet igen.


Calle förhörde mig på fågelkvitter, och jag kunde nästan inget, tog fel på alfågel och ejder, snyft.

 

 

I dag startade datorn först efter tre starttryckningar, så det är dags.



Men så nu...


 ringde Jonas från Windcorps på mobilen och säger, att de inte har någon tekniker där, som kan göra det idag. Jag blir skitförbannad förstås. Vad är det för mening med att beställa tid, när man ringer återbud samma dag, och säger att dom inte kan?


Fy, fy, fy för Windcorps på Styrmansgatan 23. Det började så bra, jag köpte en gigbag av dom, som kom mycket snabbt, men som saknade bärrem, så den fick de skicka separat. Amatörmässigt. Dock gigbagen är bra, den kommer att hänga med ett tag.


Nu fick jag ny tid på måndag klockan 11:00, fast jag vet inte om man kan lita på någonting. Slappt och dumt.


Kanske kan passa på då att besöka min syrra som bor i närheten, det är ju lunchtid då, men hon kan lika gärna vara bortrest, ja, man kan definitivt inte planera något säkert.


Sedan blir det nog ingen mera Windcorps för mig i första taget. Det beror förstås på hur dom sköter det med bygeln (eng. valve).


Så här ser den ut

 

Det är den lilla bygeln på tvåans ventilhus, den som sänker aktuell ton med ett halvt tonsteg genom att göra röret längre. Imponerande konstruktion egentligen.

Konstruktionen med byglar var klar i mitten av 1800-talet, och rätt snart började kompositörer nyttja de nya möjligheterna, även om några ganska länge envisades med att skriva för naturtrumpeter i olika höjdlägen.



Vackert väder



 

Det har blivit en sval och angenäm väderlek, som gör att man kan leva upp och njuta av tillvaron mitt i en period, när man som mest fasat för den kommande sommarvärmen.

Man sätter på sig lämpliga kläder, och kan gå ut och strosa och se trevliga saker.


I går, efter besöket på SMM, måste jag ner till posten på Sabbatsberg, och fick det märkliga beskedet att försändelsen kommit fel, den skulle hämtas på Vanadisvägen 12. Det blev en avsevärd bit att promenera, jag fick fälla upp huvan på munkjackan och stoppa händerna i fickorna.


När jag så kommer till det avlägsna paketutlämningsstället längst ner på Vanadisvägen, nedanför Matteus skola där Emma gick en gång, får jag upplysningen att paketet nog borde finnas vid Sabbatsberg, i morgon, försök mitt på dagen.


Jag vandrade hemåt, grep en buss nummer 40, som skulle passera Odenplan, for dit och tog tunnelbanan hem till Sankt Eriksplan. Handlade mjölk på ICA i kassa 1, och slapp så syrliga Indianen som satt i kassa 2 denna dag.


Så nu bär jag ut datamaskinen till Varum och arbetar med installation igen. Det kommer att ta tid, var så säker...




En passent från Strumpköpet i förrgår på Åhléns: Tekn.kand

 


Dumma Windcorps.


  



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards