Alla inlägg den 9 juni 2012

Av Th - 9 juni 2012 09:46

Sakta men säkert.


Absolut.


Jag laborerar med två datorer A och B.

A är min egen förträffligt uppbyggda, på vilken jag har all anledning misstänka att nätaggregatet är otillräckligt.

 

Jag har ett damoklessvärd hängande över mej.

Jag vet nu säkert, att om jag försöker läsa en DVD i dator A, säger det POFF, och skärmen blir svart.  Så löjligt.

 


 

Hårddisk, bildskärm, SATA, DVD-skrivare, tangentbord, mus, minne, PCI, moderkort, fläktar, inte så mycket egentligen, men det måste ju fungera och det måste sitta rätt och vara helt.  



Men det händer också spontant utan att jag gör något alls, och sådant är som alla förstår högst irriterande.

 

Det kan vara registerfel också, mycket konstigt kan ligga på hårddisken, inklusive Windows egna inställningar, men sanningen kommer jag inte åt, eftersom jag inte kan köra eller starta A med skivan. För då blir det POFF.   

 

Å andra sidan verkar dator B fungera, en gammal HP Pavillion, som jag fått hit i reserv, men den går med maximala resurser, och jag har ännu inte tillgång till någon fungerande e-post. Det vill säga, jag kan förstås skicka meddelanden via Facebook, Hotmail och så, men då får man lita till att folk verkligen loggar på, ser att de fått meddelande, märker det, bryr sig och slutligen svarar.

 

Eftersom jag bara har en enda bildskärmsladd, blir det ett jäkla bytande här, också byta mus, byta tangentbord, byta trådlös internetförbindelse (som är ansluten med USB). Installera, hålla virusbekämparna borta, skifta USB-minnen osv.

 

När jag startade B för första gången fick jag omedelbart ett anklagande meddelande från det begåvade virusprogrammet att ”datorn kan vara utsatt för risk”. Detta alltså innan jag ens försökt ansluta till nätet. Inte lär datorn  utsätta sig för risker när den ligger ensam utan kontakter i en garderob.


 

Dator A har goda resurser, men jag måste förstås bygga upp nytt för att kunna göra det jag måste, inga spel, ingen lek, inget surfande, bara skapa musik och lite dokument, vilket är min enda chans till någon liten extrainkomst, så att jag kan köpa nytt. Har penetrerat marknaden några veckor, och börjar veta vad jag ska ha, totalsumma lite under femtusen räcker, för mig är det en oöverkomlig förmögenhet. Men först ska jag testa med ett nytt nätaggregat med högre effekt än det jag har nu på i sammanhanget ynkliga 350 watt.

Jag testade en lånad, SATA hårddisk av märket Western Digital men det blev POFF.

 

Så sitter jag här med min ömmande svanskota efter det lilla falltraumat för fem dygn sedan. Det gör alltså fortfarande ont, och gör mig nästan galen. Ibland hugger det till så jag har svårt att låta bli högljudda reaktioner.

 

Som alltid kommer det förstås att ordna sig med tiden. Men inte av sig själv och inte gratis. Jag har full kontroll över hård- och mjukvara sedan jag byggde upp min första moderna dator för tio år sedan , med många utbyten och kompletteringar under åren.

 

 

Jag, jag vet, jag skriver trist som en kamel, men det är mest för min egen skull, som ett slags dagboksanteckningar, men om någon mot förmodan läser, så inte gärna mej emot.

 

Tjolahopp!

 

     

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards