Alla inlägg den 21 juni 2012

Av Th - 21 juni 2012 15:53

Måste handla nåt till midsommar.

 

Hittills har jag bara kommit på blodpudding och mjölk.

 

Kanske ska jag köpa några ägg, också? Jag har lingonsylt.

 

Lite vispgrädde ifall man vill göra en liten omelett?

 

Lite parmesan ifall man vill göra något gott.

 

Jag kommer inte på något, en burk tomatsoppa kanske?

 

Jag har småköttbullar i frysen, men är så trött på dem att de står mej upp i halsen.

 

Jag har lite jordgubbsaft också, så man kan göra en mannagrynspudding med saftsås.

 

Nu vet jag! Stekfläsk ska jag köpa!  Och smör!

 

Det är ju gott med kokt fläsk och potatismos.

 

Annars är jag nära klar att börja jobba vidare med datorn, där jag slutade, når det pajade för flera veckor sedan.

 

Men ljudet är inte helt under kontroll, det känns lite deppsamt.

 

     

 

 

 

Av Th - 21 juni 2012 11:50

Datorn lagad.


Felet låg förvisso i nätaggregatet, som både Ola och jag förmodade.

Men dessutom, vilket gjorde saken knepig att lista ut, i DVD-enheten.

 

Kostnad nytt nätaggregat och ny DVD-enhet.


Puh.

 

Den ”nya” 250 GB hårddisken visade sig ha inte mindre än tre partitioner, vilket förvillade till en början, men alla tre fungerar, och är nu döpta till Calle A (100MB), Calle B(60 GB) och Calle C (172 GB).

En av de större ska jag väl använda till bilder o andra dokument.


Annars har jag gott om utrymme i hårddiskar, externa hårddiskar och usb-minnen.

 

Nu startar datorn utan problem.



 

Pet med nät:


Fyra pin ATX-kontakten har rejäl fasthållningshake petig att få ur, Jag fick klämma med en snabeltång.

 




Tjugofyrapinnarnas ATX är delad, så att fyra kontakter ligger separat, se till att pilarna pekar mot varandra så blir det 24 pinnar totalt, som mitt Intelmoderkort ska ha.

 

 

Diskettenheten får ström o styrning från särskilt kontaktenhet, samma som förut, som tas från moderkortet, liksom dess strömförsörjning 4 kontakter, som ligger vid periferikontakterna (3X peripheral) i nya PSU. Men vem tänker använda disketter något mer...? De två jag testade påstods inte vara formaterade, ajöss gamla enhet A, ajöss gamla disketterna, som vållade så mycket nästintill katastrofala problem på sin tid.




Klart, genomfört



 

Efter ett otroligt skruvande, klämmande, buntbandande, kaffedrickande, trumpetövande och funderande, verkar det nu klart att gå vidare med datorn in i SORUM, installation av Finale och skapande. Hoppas det går vägen, då har jag att göra här i midsommar.

 



Allt annat, om sådant som är dumt, fult, vackert, idiotiskt, skönt, läskigt , fånigt, svårt, löjligt, trevligt, gott eller knepigt, lägger jag i nästa blogg, när Finale är installerat.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards