Direktlänk till inlägg 3 mars 2009

Tvätt, Elgar, skyddsrum och kastprojektiler.

Av Th - 3 mars 2009 11:36

Tvätten klar och ska hängas upp. Emellertid inne i Dreamweaver och modifierade websidor. Har kommit underfund med att man bara behöver befatta sig med den sida man just har ändrat, när man ska skicka upp till servern. Naturligtvis...


Vid tillfälle ska jag späcka lite med bilder här också, men saker får ta den tid det tar.


Nu ska jag enligt tips från Arne L. hämta Elgars Nimrod Enigmavariationer från Statens Musikbibliotek. Det är alltså inte mindre än 14 variationer, mycket vacker musik av samma skapare som till den magnifika Pomp & Circumstances. Variationerna är ganska korta, den längsta är finalen på nära fem minuter. Jag lyssnar nu på dessa i mina trådlösa hörlurar som tillåter mig fullkomligt fri rörelse i lägenheten och ända ner till källaren om det skulle behövas, ett av mina allra mest lyckade köp på Claes Ohlsson, eller Clas i Sjön som Roffe på sin tid lite raljant kallade företaget.


Ja, tvätten är upphängd och jag har retat mig på att upphängningswirarna sedan stambytet för ett år sedan blivit felmonterade. Väl nere i källaren tittade jag till cykeln i sitt rum också, och retade mig på det tragiskt onödiga att den gamla skyddsrumsfläkten från början av 1940-talet rök med i renoveringsraseriet. Det var en fullt fungerande luftinsugsfläkt till det skyddsrum som kom till under andra världskrigets första år, under hela tiden jag har bott här har jag upplevt en slags historisk trygghet av att den fanns där. Nu är den borta, varför?

Men det är väl kanske inte så i första hand att jag retar mig, snarare är det sorg och vemod på samma sätt som förtrytelsen över att den slungade stenen i en glugg i Visby stadsmur som suttit där sedan 1300-talet för några år sedan plockats ner av några duktiga, förmodligen berusade, suvenirjägare. Fan i helvete... minst sexhundra år... Vad är detta för vandalism? Två kanonkulor i murar har på liknande sätt försvunnit, dels en från 30-åriga kriget nere i Tyskland nånstans och en i Gävle sedan rysskampanjen 1719. Är det fanatiker? Vidskepliga, religiösa dårar?


Variation 9, Nimrod var mycket vacker, rekommenderas för den som kan uppleva musik! Elgar komponerade den för sin vän och förläggare August Jaeger. Att Jäger betyder jägare vet vi här i Sverige, men i Storbritannien måste man påpeka detta. Kolla här ett fint framträdande i YouTube http://www.youtube.com/watch?v=sUgoBb8m1eE underbart vacker och rörande musik, minst sagt..., jag har svårt att inte börja gråta... Men vilken orkester är det och vilken dirigent? Jo, Chicago Symphony Orchestra med Daniel Barenboim, tack och lov att det finns sådana underbara människor!

Jag känner igen den här sortens musik, kan det vara något från Wagner, Siegfrididyllen? Eller Liszts symfoniska dikter?


Obs, jag använde här ovan den gamla betydelsen på "Emellertid" = "under tiden"... På samma sätt som jag brukar konstatera att ordet "ganska" på 1700-talet hade den verkliga sanna betydelsen "mycket", direkt översatt från tyskans ganz. Nu har ordet fått tillbaka lite av den gamla betydelsen som ett understatement, länge har ganska mycket betytt sådär föralldel rätt mycket.

http://www.nejtilleu.se/


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards