Alla inlägg den 25 mars 2009

Av Th - 25 mars 2009 20:45

I går var jag på körkonsert i Adolf Fredriks kyrka.

Det var konsert till förmån för Marianne Hillerudhs minnesfond.

Klasserna N3b och S3a från Kungsholms musikgymnasium och klasserna 9b och 9c från Adolf Fredriks musikskola.


Så var det de tre duktiga stipendiaterna Elisabet Ulvgården sopran som sjöng Grigs Solveigs sang, Tobias Bennsten och Johan Bjurman Bergman, och slutligen Adolf Fredriks flickkör under ledning av Bo Johansson, som håller stilen så man häpnar.

År efter år lyckas Bo Johansson rekrytera och utbilda nya flickor som får vara med och sjunga i fyra år, sedan är de hopplöst för gamla och blir körtanter, en lustighet som alla år lockar skratt från de i publiken som är föräldrar och släktingar till förstaårsmedlemmarna i klass 6 (hösten) och 7 (våren.).

Men oj, va fint de sjunger.

År efter år efter år.

Jag har pratat med sådana som var medlemmar redan för tjugofem år sedan och det var likadant då, samma fina kritik, samma fina priser i olika körsammanhang. Men alltså olika flickor år efter år.


Första gången jag var på en Hillerudkonsert var i mars 2000, det har gått nio år och jag minns hur överväldigad jag blev av den vackra sången. Då lovade jag mig själv att den konserten skulle jag alltid försöka gå till, men många år har jag tyvärr inte haft möjlighet.  Nu var jag mera van.


Märkligt det där med att gå på körkonsert. Man lyssnar, man njuter av toner och ackord. Har ofta svårt att inte få tårar i ögonen.

Men samtidigt tittar man på alla dessa ansikten som visserligen i första hand tittar på dirigenten, men då och då även tittar ut mot publiken.

Det slår sällan fel att det oftast är någon som mer eller mindre omedvetet fångar intresset.

Det kan vara själva ansiktet, mimiken eller något allmänt personligt som tilltalar just mej utan att man kan förklara varför..


I dag gick jag runt kanalen igen, nätt och jämnt noll grader men inte särskilt blåsigt.

Vid Karlbergs slott musikkår i silverhjälmar, massor av fanor och standar och uniformerat folk uppställda, allt omgivet av av en hel del tuffa militärpoliser. Man fick inte gå för nära, en MP upplyste mig om att det var överbefälhavarbyte enligt väl utarbetade ritualer, om jag nu inte missuppfattat saken. Jag antar det var Sverker Göransson som efterträdde Håkan Syren.


Jag gick en runda och tog en bild på granen och en bild på kanalen från väster som vanligt, lite mera snö den här gången och ett par svanar dessutom som ett livgivande inslag.

Jag har bestämt att jag ska kalla denna promenad "Hästrundan" av skäl som någon kan försöka gissa, där finns nostalgiska beröringar...


Sedan åter till stadsbiblioteket på Sankt Eriksgatan, där jag lämnade tillbaka den träliga Jan Mårtensondeckaren som jag inte orkat läsa färdigt, och boken om den elektriska motorn.

Mårtenssondeckare är endast roliga i början, när man ska luska ut hur han har tänkt sig kontakten med antikhandlaren den här gången, men den gräsliga egyptiska katten kan få vem som helst att stänga av, hu. Annars finns det faktiskt katter som bidrar till glädjen i livet, många är de genom åren som gjort min bekantskap hos kattgalna vänner.


Gick sedan neråt Fleminggatan och konstaterade att Flying Scotsman Inn ligger på Fleminggatan 28, jag tänker gå dit någon gång och ta en öl. Fast egentligen är det enda drickbara ölet Jever, som man kan få helt professionellt upphällt på Löwenbräu borta vid Fridhemsplan. Och en bockwurst med surkål, potatis och Löwensenf därtill


Till middag en tallrik med halva småtomater, svarta oliver, massor av kapris och olivolja. Den anrättningen kan jag tacka Gösta för, det blir numera flera gånger i veckan, alltid lika angenämt.

Sedan några verkligt frasiga fraswåfflor med strösocker och en klick vispgrädde, jag nöjde mig med drygt två laggar på några matskedar vispgrädde, mjöl, lite salt och lagom med vatten för rätt konsistens.


Jag blir mer och mer irriterad på det här bloggsystemets brister, att inte kunna lägga bilder i texten, att ständigt behöva logga in även om man redan är i en redigeringssituation med mera. Blä.. Jag får väl skapa något själv i alla fall. Med full kontroll.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards