Alla inlägg den 21 mars 2009

Av Th - 21 mars 2009 11:25

Värst vad jag blivit social!

Förutom Knappen häromdan, är det ekonomen Arne, och nu också Werner.


 G. Werner är ju skicklig på matlagning och han fick mej till något jag inte hade trott mej om i första taget.


Werner är suverän på (äkta - annat finns väl inte) bearnaisesås, majonnäs, hollandaise och mycket annat. Men nu har han tjatat om italiensk mat i snart ett år, ja mer än det, så nu kom jag äntligen igång. Jag brukar alltid få Werner till vansinnets brant genom att benämna all "pasta" makaroner. Nu har han dock vant sig och brukar själv använda det föraktliga ordet som jag använder för allt sådant.


Jag har under en tid efter alla konstens regler gjort

 

Caprese (mozarella med tomater olivolja och basilika).

 

Bruschetta (rostat vitt bröd med olivolja, vitlök och basilika). Bruschettan ska enligt Werner serveras  till Capresen.

 

Crostini alla napoletana (rostat vitt bröd med sardeller, tomater, olivolja, mozarella och oregano).


Det blev en stor investering i saker jag inte tidigare hade hemma: mozarella, oregano, basilika, sardeller.


Och hur blev det?

Sådär, får jag väl säga.

Alla italienska rätter är ju rätt likartade, tomat, olja, ost, oliver och vissa kryddor. Tidigare har man ju ätit en och annan pizza som nödlösning, och några gånger har jag gjort något som heter Piccata Milanese (förmodligen inte särskilt genuint).


Svårt förstå att så många blir lyriska, det är nog den urgamla typiskt svenska inställningen att främmande saker är märkvärdiga och bättre.

Men där maten är inhemsk hos de sybaritiska italienarna, är man säkert mycket skicklig på att göra den på optimalt sätt och få en och annan att bli lyrisk.

Men vad är dessa oljerätter mot den svenska husmanskosten?

Inte mycket vill jag påstå.


Swedbank

Arne kom in med en lakonisk kommentar om Swedbank:

Jag tror jag börjar med Swedbank. Aktieinnehavets värde som mest:3000 miljoner kronor , idag 430 miljoner kronor. Bara sen årsskiftet har 47procent av bankens värde raderas ut. Sedan toppen är nedgången över 90 procent. Kursen har fallit med 60 procent. Den banken har problem.


A-laget


En gång i höstas fick jag denna uppskattade kommentar från Arne (som är ekonom):


Om man köpte Ericsson för 100000 kronor för ca.tre år sedan så är de idag värda cirka 4600 kronor. Om man istället köpte Telecom, till exempel Song Networks, för 100000 kronor så är de idag värda ung 791 kronor.

Om man var klok och för tre år sedan gick till bolaget och köpte starköl för 100000 kronor, drack ur dem, hade trevligt, och i dag går och pantar tomflaskorna, så får man 6741 kronor.

Det är därför grabbarna i centrum kallas A-laget.



Av Th - 21 mars 2009 06:52

Min unge vän Knappen ringde helt överraskande i går.


Det var ett tag sedan jag pratat med honom. Han ojade sig över att vi nu går mot en hemsk tid, den hemskaste på året.

"Det är nu man blir förkyld, de kalla vindarna blåser rätt genom träden som ännu inte har några löv, och inga löv innebär lite syre i luften och syre är livsviktigt, isarna varken bär eller brister."

- Jamen du brukar väl inte gå på isar?
- Nä, men bildlikt, alltså, det är varken-eller. Förresten händer det, jag går på isar om jag får chansen, det är en upplevelse.
- Men det blir ju varmare och snart riktig sommar?
- Det är då det, och då kommer insekterna med alla faror det numera kan föra med sig.
- Vad menar du?
- Jag menar de nya malarieliknande hemskheterna som sprider sig när folk reser långt bort och tror att dom gör nåt bra, dom e inte kloka, borde skämmas.

- Folk vill ju resa bort till varmare ställen..
- I vissa asiatiska länder är denguefeber en av de vanligaste sjukdomarna och dödsorsakerna bland barn.

Denguefeber orsakas av ett virus som överförs av myggor, dårar, hur kan man frivilligt utsättas sig för sånt...

Folk tittar på TV och ser ända in i vardagsrummet mord och död och arbetslöshet och det verkar ju inte finnas nånting att göra åt. Om vi tog oss ur EU så skulle vi spara tiotals miljarder.
- Men är inte EU bra, vi får gemenskap med andra och vi får ju tillbaka också.

Knappen suckade.
- Du ska få se, det blir värre.
- Så det är inte bara den kommande våren som är problemet?
- Nej, det finns värre saker, ännu värre, folk e inte kloka. Dom tittar för mycket på TV, det är sjukt. Nä, jag måste dra, vi kan väl höras snart igen?
- Menar du globala uppvärmningen?
- Nej, värre, vi tar det en annan gång.
- Dom skållade fläsksvålarna?

- Haha, men nej, värre, måste sluta, vi hörs!


Vi slutate och jag kände mig illa till mods. Knappen hade alltid irriterande sanningar att komma med. Hög ställning, hög insikt, nästan alltid rätt.


Nu känner jag mig orolig och trött. En kvarstående känsla över att jag borde pratat mer med Knappen, hoppas han hör av sig igen. Att själv ringa Knappen innebär oftast att man först måste få prata med någon av hans sekreterare, vilket kan bli rätt besvärligt.


I dag bakade jag Inga-Lills Bregottkakor, dom blev goda som alltid, ungstemperatur 140 grader i 30 minuter, ja, här är receptet http://www.scales.se/doc/HTML/r_bregottkak.htm


Såg en otroligt tramsig science fictionfilm i går. Orkade inte se färdigt, alltför ointressant och förutsägbart. Vad är det han tänker på, Knappen? Känns obehagligt och oroande.  Kanske lika bra att fråga Arne också, han är ekonom och vet saker.  Jag får städa lite, det får bli min tröst.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards