Alla inlägg den 24 mars 2009

Av Th - 24 mars 2009 06:55

Ännu har denna blogg inte hunnit växa till sig till en veritabel dagbok med djupa tankar om viktiga saker i livet. Kan jag verkligen hysa sådana tankar?


Ännu har det mest blivit ett antal synpunkter i kombination med en del tillverkning av maträtter.


Men det finns planer.


I natt hade jag en hemsk mardröm, obehagligt och störande.

Det sitter i ännu, och kommer endast långsamt att falna bort.

Jag utgår ifrån att det gäller känslor från allmän otrygghet blandad med dagsupplevelser. Den här gången handlade det om ett egendomligt misslyckat framträdande, om svårbegripliga samhällsutvecklingar i vår oroande turbulenta tid: den ekonomiska krisen, nyhetsförmedlingarnas bullrande, samt troligen min egen jakt igår efter okända produkter i de orientaliska butikerna nere i city.


Inledningen av denna dröm var så märklig att jag ska beskriva den vid ett senare tillfälle för mig själv och för andra.


En sak slog mig tydligt i går, orientalerna har lärt sig ta betalt!


Men så dyra som Konsum eller ICA har de väl ännu inte hunnuit blí.


Det lönar sig att gå runt till olika butiker; i dagens läge finns det minst fyra med sina egna varianter på tidigare obekanta olfaktoriska element. Jag vill inte påstå att dofterna är obehagliga, men dom är omisskännliga och kanske i starkaste laget. När man är inne i butiken vänjer man sig efter en kort stund, personalen känner nog ingenting alls.

För några år sedan kunde man botanisera bland exotiska artiklar som såldes till mycket låga priser. Hur många kinabutiker det idag finns i hela Stockholm vet jag ej. Det är väl en modegrej.


Vi har lite snö igen. Hurra! säger jag, äntligen kanske vi får en riktig vinter. Just nu är det i varje fall under fryspunkten, vilket medför en chans till att vattenytorna kristalliserar. Att promenera på isen är en förunderlig upplevelse, närmast gäller Karlbergssjön och ännu hellre, drömmarnas dröm, om Karlbergskanalen fryser! Om kylan kan hålla i sig så att man kan gå över till Kungsholmen har man uppnått något. Det var många år sedan. Sedan saknas bara lite mer snö också, men den tycks man få titta långt efter en sån häringa solig dag...

Alldeles nyss frös något annat här, nämligen mitt datorsystem, i nära fem hela minuter hade jag ingen kontakt. Men så kom det igen, vad f-n hände? För en gångs skull tryckte jag inte på en enda tangent, bara väntade.


Nu ett stort glas varm mjölk!


Fotnot: olfaktorisk är något som har med luktsinnet att göra, det visste du säkert.



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards