Alla inlägg den 13 mars 2009

Av Th - 13 mars 2009 00:20

Livet kan vara underbart ibland! Man får kommunicera med underbara, välmenande och attraktiva människor när man minst förväntar det. Det gäller att fånga sin serendipitet. Skönheten kan dyka upp när man minst anar det, och man känner att det överväldigande lyckotvånget fastställer livets motivationer. Att man sedan lyckligt kan deltaga i fångsten av livets goda leder hela lyckokänslan till en fullständig övertygelse.

Fattar ni?

Har någon problem med att begripa mina kryptiserade ordflöden?

Betrakta då bilden som säger allt.

En nattmacka innan det är dags att gå till sängs för aftonen. Jag beordrade rutbröd med färskt, extrasaltat smör, vällagrad västerbottenost och ett glas vältempererad helmjölk.

Sedan somnar man lätt till en reguljär Mårtenssondeckare. Möjligen tar man in en macka till; för att det var så gott.

Betjänten bugar och återgår till sin nattsömn i förtröstan på att ständigt njuta lyckan och glädjen över att alltid få minnas sina medmänniskor.


I går var jag och handlade dagens föda på Vi handlare Matpressen på Rålambsvägen 7-9. I tidningshusen således. Stor sortering, bl.a hel strömming och hyfsat stora ytor, men fördelarna elimineras av priserna. Standardmjölken kostar 8:90 medan Daglivs tar 7:50. Det blir 267 resp. 225 för 30 dagar d.v.s 42 kronors skillnad per månad. Men Daglivs har ingen hel strömming vad jag vet. Ska dock kolla nästa gång jag går dit.


I går testade jag också friterad ansjovis, vilket blev mycket lyckat och angenämt, jag la in receptet bland mina recept: http://www.scales.se/doc/HTML/r_ansjovis%20frit.htm

Rensningen inskränks nu till att vrida huvudet av ansjovisen och att dra-skrapa ur innanmätet med tummen, så det blir inget hinder.


Just nu (08:52) har tiden kommit så långt på året att jag för första gången i år blir bländad av solen, när jag sitter här och skriver. Jag tycker inte om det, för det kan på något sätt initiera migränen, och måste skyla med gardinen. Då och då kommer en rejäl duns av den smältande snön som faller från taket och nuddar fönsterblecket. Plåten i fönsterblecket är som en akustisk förstärkare.

Det är 0,8 grader celsius och varmare lär det bli.


Här om dagen fick jag av Arne höra att Grav-Olle sitter på ett hem i Ulricehamn. Han har kort närminne och kan inte fås att erinra sig sin storhetstid när han spelade kornett i tradjazzbanden i Stockholm på 1940-talet. Han skulle veta att vi är flera som tänker på honom, och han finns ju förevigad på skiva, lyssna här på Jackas Blues inspelad den 14/10 1949: http://www.scales.se/jammaren/jamskoldixie.htm#jackass


Fotnot: serendipitet är förmågan att kunna ta till vara oväntade, trevliga situationer som kan dyka upp i livet.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards