Alla inlägg den 19 mars 2009

Av Th - 19 mars 2009 08:59

När jag var liten fick jag en bok om hur man bygger små elektriska motorer. Jag minns ännu hur den såg ut. En typisk pojkbok, omslagspärmen hade en bild på en liten motor, färgen på bakgrunden gick i något tegelrött.


Den hade den stora fördelen för mej att jag lärde mig i detalj hur enkla elektriska motorer fungerar.

Jag fick lära mig ord som ankare, kommutator, borstar, induktor, fältmagneter.


Där fanns en hel del om magnetism och beskrivning av flera olika motorer. Det var en värld för sig själv, som hade föga kontakt med andra aktiviteter.


Jag läste den noga och gjorde åtskilliga experiment, klippte tunn plåt och glödgade i gaslågan på spisen, lindade och lindade med lackisolerad koppartråd, använde 4,5 volts batterier som var de vanligaste på den tiden.


Men vart tog den vägen? Och var kan man få tag på den?

Jag har sökt på alla upptänkliga ställen, alldeles säkert finns den ju på KB till exempel.


Jag har sökt på


elektriska motorer

elmotorer

motorer

bygg själv

bygga

och alla kombinationer av detta.


Fann en liten bok som heter "Huru jag konstruerar mig en liten billig men effektiv elektrisk motor", Bonniers 1941.

Men det var inte den. 


I går gick jag runt kanalen igen. Den vackra snön borta. Nu dröjer det nog tills den kommer tillbaka. En gång kanske man får se kanalen med så mycket is att man kan promenera på den.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards