Direktlänk till inlägg 21 mars 2009

Oroande tider och Knappen

Av Th - 21 mars 2009 06:52

Min unge vän Knappen ringde helt överraskande i går.


Det var ett tag sedan jag pratat med honom. Han ojade sig över att vi nu går mot en hemsk tid, den hemskaste på året.

"Det är nu man blir förkyld, de kalla vindarna blåser rätt genom träden som ännu inte har några löv, och inga löv innebär lite syre i luften och syre är livsviktigt, isarna varken bär eller brister."

- Jamen du brukar väl inte gå på isar?
- Nä, men bildlikt, alltså, det är varken-eller. Förresten händer det, jag går på isar om jag får chansen, det är en upplevelse.
- Men det blir ju varmare och snart riktig sommar?
- Det är då det, och då kommer insekterna med alla faror det numera kan föra med sig.
- Vad menar du?
- Jag menar de nya malarieliknande hemskheterna som sprider sig när folk reser långt bort och tror att dom gör nåt bra, dom e inte kloka, borde skämmas.

- Folk vill ju resa bort till varmare ställen..
- I vissa asiatiska länder är denguefeber en av de vanligaste sjukdomarna och dödsorsakerna bland barn.

Denguefeber orsakas av ett virus som överförs av myggor, dårar, hur kan man frivilligt utsättas sig för sånt...

Folk tittar på TV och ser ända in i vardagsrummet mord och död och arbetslöshet och det verkar ju inte finnas nånting att göra åt. Om vi tog oss ur EU så skulle vi spara tiotals miljarder.
- Men är inte EU bra, vi får gemenskap med andra och vi får ju tillbaka också.

Knappen suckade.
- Du ska få se, det blir värre.
- Så det är inte bara den kommande våren som är problemet?
- Nej, det finns värre saker, ännu värre, folk e inte kloka. Dom tittar för mycket på TV, det är sjukt. Nä, jag måste dra, vi kan väl höras snart igen?
- Menar du globala uppvärmningen?
- Nej, värre, vi tar det en annan gång.
- Dom skållade fläsksvålarna?

- Haha, men nej, värre, måste sluta, vi hörs!


Vi slutate och jag kände mig illa till mods. Knappen hade alltid irriterande sanningar att komma med. Hög ställning, hög insikt, nästan alltid rätt.


Nu känner jag mig orolig och trött. En kvarstående känsla över att jag borde pratat mer med Knappen, hoppas han hör av sig igen. Att själv ringa Knappen innebär oftast att man först måste få prata med någon av hans sekreterare, vilket kan bli rätt besvärligt.


I dag bakade jag Inga-Lills Bregottkakor, dom blev goda som alltid, ungstemperatur 140 grader i 30 minuter, ja, här är receptet http://www.scales.se/doc/HTML/r_bregottkak.htm


Såg en otroligt tramsig science fictionfilm i går. Orkade inte se färdigt, alltför ointressant och förutsägbart. Vad är det han tänker på, Knappen? Känns obehagligt och oroande.  Kanske lika bra att fråga Arne också, han är ekonom och vet saker.  Jag får städa lite, det får bli min tröst.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards