Direktlänk till inlägg 21 mars 2009

Italiensk mat , Swedbank och A-laget.

Av Th - 21 mars 2009 11:25

Värst vad jag blivit social!

Förutom Knappen häromdan, är det ekonomen Arne, och nu också Werner.


 G. Werner är ju skicklig på matlagning och han fick mej till något jag inte hade trott mej om i första taget.


Werner är suverän på (äkta - annat finns väl inte) bearnaisesås, majonnäs, hollandaise och mycket annat. Men nu har han tjatat om italiensk mat i snart ett år, ja mer än det, så nu kom jag äntligen igång. Jag brukar alltid få Werner till vansinnets brant genom att benämna all "pasta" makaroner. Nu har han dock vant sig och brukar själv använda det föraktliga ordet som jag använder för allt sådant.


Jag har under en tid efter alla konstens regler gjort

 

Caprese (mozarella med tomater olivolja och basilika).

 

Bruschetta (rostat vitt bröd med olivolja, vitlök och basilika). Bruschettan ska enligt Werner serveras  till Capresen.

 

Crostini alla napoletana (rostat vitt bröd med sardeller, tomater, olivolja, mozarella och oregano).


Det blev en stor investering i saker jag inte tidigare hade hemma: mozarella, oregano, basilika, sardeller.


Och hur blev det?

Sådär, får jag väl säga.

Alla italienska rätter är ju rätt likartade, tomat, olja, ost, oliver och vissa kryddor. Tidigare har man ju ätit en och annan pizza som nödlösning, och några gånger har jag gjort något som heter Piccata Milanese (förmodligen inte särskilt genuint).


Svårt förstå att så många blir lyriska, det är nog den urgamla typiskt svenska inställningen att främmande saker är märkvärdiga och bättre.

Men där maten är inhemsk hos de sybaritiska italienarna, är man säkert mycket skicklig på att göra den på optimalt sätt och få en och annan att bli lyrisk.

Men vad är dessa oljerätter mot den svenska husmanskosten?

Inte mycket vill jag påstå.


Swedbank

Arne kom in med en lakonisk kommentar om Swedbank:

Jag tror jag börjar med Swedbank. Aktieinnehavets värde som mest:3000 miljoner kronor , idag 430 miljoner kronor. Bara sen årsskiftet har 47procent av bankens värde raderas ut. Sedan toppen är nedgången över 90 procent. Kursen har fallit med 60 procent. Den banken har problem.


A-laget


En gång i höstas fick jag denna uppskattade kommentar från Arne (som är ekonom):


Om man köpte Ericsson för 100000 kronor för ca.tre år sedan så är de idag värda cirka 4600 kronor. Om man istället köpte Telecom, till exempel Song Networks, för 100000 kronor så är de idag värda ung 791 kronor.

Om man var klok och för tre år sedan gick till bolaget och köpte starköl för 100000 kronor, drack ur dem, hade trevligt, och i dag går och pantar tomflaskorna, så får man 6741 kronor.

Det är därför grabbarna i centrum kallas A-laget.



 
 
Ingen bild

glurp

21 mars 2009 14:41

Håller med. Italiensk mat överdriven, dom vet heller inte om nåt annat

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards