Direktlänk till inlägg 29 mars 2009

besök på Riksmuseet

Av Th - 29 mars 2009 23:32

Tack för idag. Vilken underbar dag det blev ändå.

Måste sammanfattas i rubriker.

En glad resa dit efter lite inledande strul, buss 4, buss 40.

Det glada surret i entrérummen, köbiljett till kassorna. Souvenirrummet, en liten skönhet studerar deviskort.

Runt, runt. Jordens historia, människans historia, fem istider på 600 miljoner år, homo sapiens, tänk att det har funnits hästar som bara var någon decimeter höga!

Utställning om utställning, mastix hund i entrén för länge sen.

Jordens inre glödande, varm, vilken diameter totalt?

Intryckens mångfald en hel bok. Tur genom nya, dyra restaurangen, utländska restaurangen.

Valarna i ishavet, smygandet runt, blickar uppifrån och nerifrån, begäran om att ta en bild, thank you, egna bilder, bakgrundsmotiv, en ren njutning att utsättas för alla dessa strimlor av lärdom.

Väder, vind klimat, tålmodig väntan på en tromb som aldrig kom.

Runt, runt, svenska naturer, smådjur, kvalster, kvalster i barr som lever sina första två år inne i ett barr, älskade lilla kryp. Trappor upp, fiskavdelningen, fiskljud, ljud från ål, ljud från gädda, ljud från sik och skojsiga ljud från matad kattfisk, jam-nam-nam eller bluääää.

Dunket från en fiskebåt, rara mammor med barn, klumpfisk som svävar runt, runt i världshaven med rekordmånga romkorn..

Går inte att räkna upp allt, klappa, stryka lena lodjuret, lena uttern, att den var så len!

Slutligen tromb ändå!

Mineraler, vackraste samlingar man drömmer, guld, kalcit i alla färger och sju kristallsystem.

Reaktionsförmåga och snabbhet, både Wilhelm och Ellinor kom över 60 träff i minuten. Runt i mörka rummet, där var vi alla en gång för flera år sedan. Nyckel och pantmynt, två gånger matsäck mitt i, kaffe och socker, på kvällen ut, tiden ändrad en timme, varför, varför?

Klistra biljett som minne högt, högt, Tunnelbana, godisnougat och chips, tunnelbana, buss, buss, köpa mjölk på ICA, vackraste, vackraste. Sedan middag.

Hej lilla kvalster i barret, det måste ju finnas miljarder av dej, jag älskar dej. Vi kom dit vid 14-tiden tror jag och kom hem över sju på kvällen, en underbar dag. Ja, rent fantastiskt underbar dag. Och du gjorde väldigt god mat, Magga, som både Viktor och Filip högeligen uppskattade. Och så marängsuisse.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards