Direktlänk till inlägg 12 april 2012

Bitte

Av Th - 12 april 2012 14:48

Hur är det med Bitte, undrade jag för mig själv, där jag gick och rotade.

Fast rotade är väl för mycket sagt, det var väl snarare så att jag satt vid tangentbordet och skrev, i stället för att göra något nyttigt.

Man har ju sin begränsade tid, och vad ska man använda den till?

 

Äsch, jag tar en kopp kaffe till eftersom jag blev sur när jag fick refuseringen.

Och förresten, återigen, vem bryr sig?

 

Jag har suttit och petat i litteraturförteckningen och sållat. Ja, det gäller ju att sålla väldigt hårt här, Ska Hitler finnas med eller inte? Man kommer knappast undan honom, särskilt med tanke på mytbildningens häpnadsväckande och destruktiva inverkan.

Inte heller Speer, eller någon av de moderna svenska stadsmännens biografier.

 

Jag tror jag har siktat fram en rätt bra bunt nu. Några är förstås totalt sönderlästa, som till exempel Tegengren eller  Garcia.

 

Nä, som sagt var det blir nog en kopp kaffe till här, medan ärtorna ligger i blöt med sin lök.

 

Fick tag i Rolle, han var ute och åt. På en lunchrestaurang om jag fattade sammanhanget i hastigheten. Lasagne, han åt lasagne. Det är nog det absolut sista han borde äta. Makaroner är helt förkastligt, och smakar inte särskilt tilltalande heller likt allt italiensk hembygdsmatlagning. Olja, vitlök, balsamvinäger, fy fan. Däremot är jag rätt bra på béarnaisesås, så jag får väl nöja mig med det. Denna dröm från tonåren. När jag tänker tillbaka på alla mer eller mindre misslyckade försök, blir jag alldeles generad. Men tanken och viljan var ju god. Ett vet jag som garanterat håller i alla lägen: ställ dig inte och laga béarnaise om du inte är bergsäker på att du faktiskt kan. Det går inte att chansa. Förresten är det alltid nån som gnäller i varje fall, bäst är väl att hålla sig för sig själv och bara preparera födoämnen för sig själv, undvika grönsaker och sånt onyttigt, planera noga, göra sin mise-en-place även i det minsta företag.

 

Jaha, kaffe nu då, ska jag ta något till? En bit frukostbröd med smör kanske?

Ja, en bit frukostbröd med frön på och extrasaltat Bregott, blev det, jag har en skiva prickig korv också, men den tar jag till nästa macka, när det nu blir.

Jag har många gånger försökt att salta smöret själv, men det är förvånansvärt svårt, det liksom vill sig inte, man ska uppenbarligen knåda och klämma något enormt, och hålla på länge, länge, man har liksom inte tid helt enkelt.

Det extrasaltade smöret är ju inte så salt, hur kan folk acceptera sådana blaskiga produkter, jag brukar strö på några saltkorn ur saltkaret, men då får man en annan oönskad effekt, genom att man känner saltkornen mot tungan, vilket sabbar hela saken. Läbbigt.

 

Där är man sannerligen i händerna på Arla, så jag får undra vidare om Bitte, hon har säkert en helt annan uppfattning, men en gång lärde hon mig hur man gör spenatsoppa med ägg. Det blev inte bra, helt enkelt därför att jag inte är tillräckligt skicklig.

 

Lyssnar på ”Go Tell It On The Mountain” med Bittersweet and Briers, på Spotify, den är så klämkäck och förtjusande. Befriande.

 

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards