Direktlänk till inlägg 25 juni 2012
Byggherre och mästare.
Byggherren var den blivande ägaren, han som investerade stora summor i projektet, och i slutändan förhoppningsvis kunde åtnjuta de vinster av olika slag som projektet kunde bära med sig.
Mästaren var den som sedan organiserade och ledde hela det anbefallda arbetet med projektet.
Numera använder man ritningar när man bygger saker. Ritningarna kan även konstrueras efter givna matematiska förutsättningar.
Men för länge sen, typ 1700-talet och bakåt, använde man inte dessa dokument, men hur gjorde man då?
Man använde bestick!
Med bestick avses ett antal uppgifter om relativa storlekar. Exempelvis att mastens höjd skulle vara hälften av båtens längd, att spanten skulle vara tjugotvå stycken jämt fördelade utefter fartygets längd och mycket annat.
När det gällde större saker, kunde dessa mått samlas i noggranna tabeller.
För enklare båtar, såsom vikingaskepp, roslagsskutor, roddbåtar och liknande, kunde båtbyggarmästaren, mästaren, ha måtten i huvudet, eller i privata, hemliga, väl bevarade anteckningar.
Man kunde till exempel hålla reda på de relativa måtten genom några snitt i en bit trä, eller helt enkelt utantill.
Det en människa har lärt sig kan man inte ta ifrån honom, och den som kunde besticket för en viss båttyp var den som bestämde, fick god ersättning, och ansågs som en självklar ledare vid alla båtbyggarprojekt.
Mästaren hade även det tunga ansvaret för bygget, om något gick snett var det hans fel. Han var också vanligen med vid den första provseglingen.
Man började med ett grundmått, till exempel kölens sträckning och längd. När detta väl var bestämt följde alla andra mått automatiskt, placeringen av spanten, deras bredd, antal och därav beroende detaljer.
Samma sak gällde riggen. Man bestämde till exempel den exakta placeringen av en mast, dess lutning och därmed följande placering av övrigt rundhult, stag, vant och det som hänger ihop med det.
Allt detta kunde man mäta upp på byggplatsen dit båtbyggarmästaren kallades och fick leda arbetet. Byggherren bestämde hur stor han önskade att båten skulle bli, varefter mästaren angav vilket virke som måste anskaffas, vilka arbetare som måste hyras in och dimensionerna på använt tågvirke.
Många gånger i historien har det väl inträffat att en byggherre för sent har beordrat förändringar, oftast att han ville ha fartyget större än som från början var bestämt, varför besticket föll samman och fartyget kom till på oöverskådlig vinst eller förlust.
Ett klassiskt fall är Wasaskeppet i Stockholm vars byggherre var konung Gustaf II Adolf, som oönskat lade sig i projektet med välkänt resultat.
Hupp!
Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...
Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...
Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu. Jag litar på att det går över av sig själv. För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...
- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat. - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 |
8 |
9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 |
17 |
|||
18 | 19 |
20 |
21 | 22 | 23 |
24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
||||
|