Direktlänk till inlägg 16 oktober 2012

Lax hollandaise och sanningen

Av Th - 16 oktober 2012 19:29

Nej, jag tvivlar alltmer.

Var nere på ICA, laxbit, (alltför nära bäst-före), en citron och mjölk. 53:-.

Lilla indian ovanligt vacker, undras hur hon klarar sig i livet.

Jag måste ha Internet. Den dagen jag lägger av med det, är jag såld, känns det som. För jävligt.


Ändå är det onödigt. Ett stort dataspel med vilket folk dör stående på sina fötter i yttrandefrihetens namn.

Men det kostar mig drygt 275:- i månaden, vilket jag inte har råd med. Det är lägsta hastigheten, redan alldeles för mycket, eftersom det är helt andra saker som gör att det möjligen tar tid, nämligen väntan på andra, väntan i trängsel, väntan på servrar, som naturligtvis borde fått heta betjänter, eftersom det är precis så det heter på engelska.

Tillkommer dessutom hushållsgasen, som nu blivit dubbelt så dyr, flera tusen om året. Förr fanns poletter, man köpte det man behövde, inte mer.

Men ur matberedningsynpunkt är gasen en välsignelse, enkelt förstå varför professionella restaurangkök har det.

Den sista reminiscensen från den öppna lågan i samband med kokning och stekning.

Allt har blivit dyrare, det bara är så, men pensionen ökar inte ett smack.

Skalade potatis, kokade laxen i vatten, vitpeppar, salt och citron.

Gjorde hollandaise på ett ägg, vit vinäger, krossad vitpeppar och Bregott.

En portion, det  blev alldeles utmärkt läckert, men alldeles för mycket lax och för lite sås på en gula.

 

Ok, men mat för fyra personer och för lite hollandaisesås. Bara tanken på syntetisk hollandaise får mig att rysa.

En av de mest blommande myterna är varför såsen skär sig. Olika temperaturer, för varmt, för lite omrörning, för mycket surt.


Sanningen är dock ganska enkel, och sådan att man måste tänka sig noga för när man gör såsen. Det handlar om lecitinkoagulering. Lecitinet i gulan kan binda fett i två ändar, vilken väg som väljs beror på vad som ligger i överskott när man börjar.

 

En typformel för lecitin.


Om smöret hamnar i överskott skär sig processen garanterat. Äggulan måste vara i stort överskott, när processen börjar. Det är därför man droppar i det smälta smöret så långsamt man kan. När det hela har börjat "ta sig", kan man ösa på, bara man ser till att röra om hela tiden så att såsen rörs ihop.

Jag klarar inte balansen, jag är fumlig och måste springa som två köksor, förutom att jag själv måste servera, äta, duka och diska.

Jag vet inte riktigt hur länge jag ska orka. Det är helt enkelt väldigt sorgligt.

Vart har vi människor tagit vägen, när vi upprörs av att man slår ihjäl en sjuk tvättbjörn?

Att slå ihjäl med klubba är förmodligen det effektivaste och mest djurvänliga sättet som finns, bara man ser till att träffa rätt och att slå tillräckligt hårt rakt i huvudet. Ett enda slag bedövar på nolltid, så är saken klar.


Är inte bara konceptet med en profitgapande Djurpark så fel som det någonsin kan bli? Låt  djuren vara ifred, bråka inte med dem, förfölj dem inte, stäng dem inte inne, tjafsa inte med dem. Låt dem leva, låt dem vara, om det inte är sådana du vill äta förstås.

En arab bölar inför rätten när han ångrar sig så, och aldrig skulle ha rånat om han känt till övervakningskamerorna. Ändå får den jäveln sannolikt gratis mat, logi och fickpengar.

Jag har sett en utlänning, som glömde minneslappen,  kvittera ut 22.000:-, en månadsutbetalning på en bankomat, om det är något jag har anledning att ångra är det att jag inte sparade detta kvitto. Men jag blev nästan chockad, och det stod folk i kö.

Jag förstår precis, hade han känt till kamerorna tror han sig gå fri från oron över anklagelser att till råga på allt knuffat ner offret.

Men han klarar inte att tänka vidare på, att kamerorna visserligen inte sett honom knuffa, men däremot helt omdömeslöst betraktat rån och smitande.


Han har smitit hemifrån (kalla dem inte invandrare, kalla dem smitare!), troligen i hopp om att Sverige är ett bra land att leva i. Gränserna är osynliga, försvaret nerlagt, bidragsfusk som aldrg kommer att uppdagas. Kameror saknar omdöme. Om dessutom ingen ens orkar titta på dem kan vad som helst hända.

Det finns många tiotusentals arbetslösa, vad lever dom på? Förr dog man om man saknade inkomst, eftersom man dör när man inte kan skaffa mat. Man svälter ihjäl, det är helt normalt.


Jag väntar på nästa dröm.

Gode Gud, är du riktigt klok egentligen?

Va?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Th - 25 november 2014 12:49

Värk i magen. Barnmatsburk med smör o ett glas mjölk. Var tvungen att diska först, det var inte särkilt mycket, men måste göras ordentligt, jag fick till och med tillgripa tvålull. Barnmaten var pasta bolognese. Pasta, ett egendomligt ord som s...

Av Th - 23 november 2014 13:53

Jag måste tacka för alla positiva kommentarer till mina inlägg i denna sporadiskt uppdaterade blogg! Tyvärr förekommer även kommentarer där meddelaren tycks vara ur balans, kanske påverkad av för mycket jästa och destillerade drycker. Jag vet att j...

Av Th - 14 november 2014 15:49

Minns ej nåt riktigt liknande. Konstant snuva, hostar, nyser. Bafucin. Det är elfte dagen nu.   Jag litar på att det går över av sig själv.   För en vecka sedan hade jag såna smärtor av att svälja, att jag åkte in akut klockan fyra på mor...

Av Th - 12 november 2014 12:47

Så det kan bli. Stackars mänskligheten, ensam på sin planet här i universum, fanastiskt fixerad vid sin egen fortplantnings mekanismer.   Jag har nu äntligen gått igenom hela disken, När den har torkat ska jag kolla antalet objekt med tallrikar, ...

Av Th - 5 november 2014 23:55

- Vilken lycka! Men tro inte USA går att rädda, USA är sedan länge förlorat.   - Myrorna ska upphöra i Stockholm, det är en verkligt sorglig nyhet. Birkastan som en gång för länge sedan var en trivsam och tilltalande stadsdel, tar ännu ett steg m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards