Alla inlägg den 8 oktober 2012

Av Th - 8 oktober 2012 06:03

Jag lyckades hämta upp sparade epostbrev till Outlook Express på gamla laptoppen.

 

Det tog någon timme att importera från en sparad arkivfil, som jag lyckligtvis gjorde förrän jag installerade Windows 7.

 

I Outlook Express kunde jag nu göra en sökning (Redigera – sök) i lokala mappar.

 

Jag sökte på meddelanden och sökordet goose (i goose bobs)

 

Min enda bild av Goose Bobs, klippt ur videon med Bosse Larssons "Opp ur grytan" som sändes juldagen 1981. Jag vet inte vem som är respektive nedan nämnda av Myra, Ewa, Lisa eller Helena.

Jo. fick nyss info från Myra:   övre raden Myra och Ewa, undre raden Lisa och Helene, om jag fattat det rätt. Hela fenomenet är faktiskt rätt imponerande speciellt, invävt i sin tid, och med de inblandade personligheterna.


och fick ett svar från en flicka som varit med i sånggruppen Goose Bobs 1981. Det var i januari 2008, alltså snart fem år sedan, och här ett trevligt brev som hon skrev:

 

 

Från: "Myra Kingfors" Till: "Thom Bergh"

Ämne: Lite om gåshudarna

Datum: den 24 januari 2008 16:15

 

Jo hej igen.

Såhär var det beträffande namnet: Vi ääälskade alla filmen Hair och där finns en låt som handlar om White boys. De sjunger; "White boys give me goosebumbs" - men vi trodde att de sjöng Goosebobs. Sen tyckte vi att det var ju ett bra namn, vi kunde ju sjunga så att folk fick Gåshud, goosebobs, tänkte vi.

 

Vi fyra tjejer träffades i gymnasiet och var med i samma körspel. Lisa, Ewa och jag var dessutom medlemmar i Coocsteatern (och därför var Goosebobs med i "A cocos line" på Tibble teater 1980).

 

I körspelet sjöng vi gamla örhängen och vi konstaterade att det var roligt att sjunga sådana och bildade därför en grupp. Sen frågade vi Lasse Karlsand (bas), Christer Bull Simonsen (numera "Ohlin" - piano) och Hasse Rolin (trummor) som tackade ja till att vara med alla tre. Lasse var den som arrangerade låtar åt oss.

 

Vårt första framträdande var på talangjakten på Tibble 1979, där vi kom 2:a, och ja; det var vääälidgt ovanligt inslag i sammanhanget. Bland rockkillar och poptjejer kom vi, fyra tjejer i 20-talskläder och sjöng "Puttin on the Ritz". Vår andra spelning kom 2 veckor sedan på bibblan. Då kunde vi tre låtar.

 

Sen rullade det på under några år. Bl.a fick vi vara med i Opp ur grytan då, Uffe Larssons program (som var Cocosteaterns frontfigur). Vi fick spelningar på jazzklubb Nordost, företagsfester, Mosebacke mm och bland det sista vi gjorde var att vinna en talangjakt som Mosebackes Git Magnusson var med och ordnade. För det fick vi spela i Kungsträdgården för 10.000 personer och samma sommar åkte vi till Snäck på Gotland och sjöng under en veckas tid. Sen tog det slut. Killarna ville hoppa av och vi hade inte ork och kontakter till att hitta nya musiker. (Då hade Hasse Rolin redan långt tidigare ersatts av Anders Ahnner, 16 år).

 

Nu för tiden jobbar vi med andra saker och sjunger inte särskilt mycket. Under årens lopp har jag sjungit pop tillsammans med min man, men på senare år inte alls. Helene har väl varit den som hållit igång sången bäst.

 

MEN, nu har vi fyra beslutat oss för att bilda en kör, modell mindre, med lite andra killar och tjejer. Lasse kommer att vara involverad och vi får väl se vad vi hittar på. Troligtvis kommer vi sjunga mycket jazz och visor men även ta upp en del av Lasses tidigare kompositioner. Så förhoppningsvis blir det mer sjunga av framöver.

 

Det är ju kul att du minns oss som rätt bra (vad jag förstår) för eg. var väl inte våra röster våra starka sidor direkt, vilket vi var väl medvetna om. Men vi hade kul och det var fantastiska år! Man såg fram emot varje rep som om det var värsta partyt (vilket det i och för sig blev ibland också, eftersom våra kompisar brukade dyka upp). Vi var ju också väldigt unga, bara 17 år, när vi började, så jag kan tycka att vi gjorde rätt bra ifrån oss för att vara så unga.

 

Ja, så var det med det.

 

hälsningar

Myra



Thom Berghs kommentar:

I sällskap med Birgitta Esping (tack! Gärna igen!) gjorde jag senare studiebesök  till Tibble teater. I varje fall Tibble teater existerar tydligen fortfarande, och man får ganska mycket Googelträffar under Tibble teater och Cocosteatern. (mycket Ulf Larsson).

Det var alltså så att Kårsdraget gjorde några nummer i detta TV-program, bl.a Original Dixieland Onestep och Lasse Wester i Skogsflanören och inte minst lyckat världsrekordförsök i Tiger Rag snabbspelning med Lars Gunnar Björklund och Rolle Stoltz som domare.


Salig Uffe Larsson träffade jag senast för några år sedan på posten vid Dalagatan, vi hälsade och han undrade om jag spelade något nuförtiden.


Salig Git Magnusson, träffade jag senast i samband med någon verksamhet på Mosebacke,  hon betydde mycket för mig under åren. Vi spelade bland annat i Uffe van Rijswijks orkester med flera glada Norrlandsturnéer.

  




   

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards