Alla inlägg den 14 oktober 2012

Av Th - 14 oktober 2012 10:13

Denna söndag, så trött. Varför det då.

 

Känner den där dova sömnigheten långt inne, den där som gör att jag känner mig tio procent tyngre och trögare till synes för ingenting.

 

Det är mulet och grått ute. Jag har tagit tag i perl, och ska gå igenom så att jag åtminstone förstår mina egna program.

 

Skapat perl_again.doc och börjat bygga länkar och så.

 

Tog en allergitablett mot klådan, men har föga märkt av om den fungerar.

 

Hur är det nu med alla 24 fönsterytor, kanske jag piggnar till med dem?

 

Senare ska det väl bli 24 ytor till sovrumsfönstret också…

 

Naturligtvis kan jag inte underlåta att lägg in en bild på de nu redan påbörjade fönstertvättningsförberedelserna: fönsterväxterna flyttade till bord i rummet, gardinerna upphängda lite åt sidorna, skräp och partiklar skyfflade till soppåse, fönsterspray framme.

 

 

regn o mulet idag, men de inre rutorna ska man väl kunna tvätta i varje fall.

Emellanåt tar man sig en kopp kaffe med en Krögarns hårdbrödsmacka.

 

Till min svagt oroliga uppfattning om sanningen, inser jag att en del av fönstrens skymningseffekter ligger oåtkomliga innanför de för några år sedan professionellt och hermetiskt fastlimmade ljudisoleringsrutorna och själva fönsterrutorna. Det kan jag inte tvätta själv, men resten.

Jag använder en ny metod, den gravitativa ytspänningsmetoden. Jag har nämligen en längre tid upplevt att den metoden fungerar förvånansvärt bra i diskutrymmet. Den går alltså ut på att när disken är avklarad, ser man till att hoarna och bänken avtvättas med ett tunt lager utspänningsmedelberikat sköljvatten. Efter några timmar är diskbänk och kranar helt suveränt klara, rena och torra.

Applicerat på fönstertvätten gör man på motsvarande sätt.

Först tvätta fönster på in- och utsidorna med vatten som innehller någon droppe ytspänningstillsatt diskmedel. Sedan ganska flödig avsköljning med renast möjliga ytspänningstillsatta sköljvatten. Här borde man sannolikt få ännu bättre resultat med avjonat eller destillerat vatten.

Sedan måste fönstren stå några timmar särade, så att de absolut torkar utan att efterlämna någon imma.

 

Jag skulle tro, att om solen nu börjar lysa, vilket den verkar ha en svag tendens till just nu, så skulle man lik förbannat se de där typiska skiftningarna av skikt på fönsterytorna, men på det hela taget, så...


Det får duga inför vintern.

Nu är det sol och fönstren visar sig vara rena utan tvekan. Trevligt!

 

Så återgår vi då till perl!

Lyckades för övrigt lägga in birkastaffkontot också i Outlook.

Tittat på perl. Men hur kodar man i wordpad när man redan kör notepad? Det är nåt skumt där om var man hittar programmet wordpad, det var tidigare inte det minsta problem.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards