Alla inlägg den 3 december 2012

Av Th - 3 december 2012 09:04

Detta är ICA sankt Eriksplans websida De verkar ha öppet redan från 8 på morgonen.

Detta är Ringdahs websida. De öppnar klockan nio. Jag kanske kan få deras billigaste på avbetalning. Nu är det så att optiker nuförtiden har vita rockar och beter sig som medicinsk personal och tar betalt därefter.

Jag tror att det är dom som fixade mina reservglas i somras.

Jag gillade inte deras websida. Står ingenting om priser, inte en siffra.

Mina reservglas ligger i det hårda fodralet, som jag har letat efter i flera timmar nu, men jag hittar det inte. Det borde ju ha legat i medicinlådan, men det gör det inte.

Klockan 00:40 gick mina gamla fina glasögon sönder. Alltså mitt i natten. Jag tog av mig glasögonen för att släcka och sova, alltså ren rutin.

 

Jag hade dem redan när Kajsa föddes 1967.

Gångjärnet till den vänstra bågen helt slut, det har gått av mitt i.

Jag måste nämligen ut o köpa mjölk. Har två tjugor som jag kan handla för. En gång i tiden var det ett rejält kapital. Nu har jag betalt alla månadsavgifter, tror jag, det kan finnas någon autogirering kvar från tele eller energi.

Jag har mina terminalglas från OM-tiden.

Det är dem jag har nu när jag sitter vid datorn. Vilken tillvaro man har tvingats i...

Snart jultider och allt. Borde ju präglas av glädje och förväntan. Andra advent i går. Även jag tände ett ljus i min adventstake. Jag tänker på år åttahundra eller så. Innan den nya vidskepelsen kom.

Med en främmande religion från Medelhavsområdet, som lyckades lura de vidskepliga människorna till en ny tro. De gamla tankarna satt i länge, och gör det i viss mån än i denna dag, tack och lov.


Vintersolståndet firade man sedan urminnes tider. Man visste att det nu skulle komma ljusare tider. Man åt och drack, liksom nu.


Kvar finns några läckra förtäringar: dopp i grytan, grisfötter och julskinkan. Dopp i grytan leder överlägset. Man behöver vörtlimpa, julkorv och skinkspad. Det är en läckerhet man kan föräta sig på. Jag upptäckte det någon gång före tjugoårsåldern och ser fram emot det med största glädje. Man doppar en skiva vört och trycker ner med hålslev, tar upp när det blivit genomblötat, och äter med julkorven som har värmts i samma spad. En himmelst anrättning, som kanske fanns redan för tusen år sedan. I varje fall i mina tankar. Det är helt enkelt så otroligt jävla gott, ingenting kan mäta sig med detta urgamla dopp, när det görs enligt alla regler. Men inte orkar man mycket som modern människa, det är ju klart mättande. Jag brukar i stort sett inte äta något annat från julbordet, ett par, tre portioner att äta långamt, med andakt så att säga. Eventuellt tar jag en skiva fet skinka om det finns. Grisfötter kan man med lycka äta när som helst, bara det går att få tag på.

Var uppe hos kompisen och råkade se ett engelskt program om historia. Alltid jobbigt med utländska program, men dom hade väl samma utveckling där på de engelska öarna, som vi hade här i Sverige. Det var en rätt otrevlig typ som pratade.

Bronsåldern – järnåldern.

Terminalglasen är gjorda för seende på sextio centimeter, alltså precis det jag behöver framför bildskärmen, men på längre avstånd blir allt suddigt.

Som tur är duschade jag i går, så det slipper jag göra i dag.

Jag har satt på mig min finaste, rutiga skjorta och borstat tänderna.

Igår kom vi att spela monopol, vi blev inte riktigt klara, men sammanräkningen visade att jag vunnit. Hade hotell på två adresser alldeles efter GÅ, Hornsgatan och Västerlånggatan. Det har jag aldrig lyckats med förut, men man inser ju hur beroende man är av tärningarna.


Det finns en fin sorts konjak som heter Monopol. Grönstedts Monopol, billigaste flaskan idag 179 kronor. Den har funnits länge i marknaden, för redan år 1937 skrev en gäst i föräldrarnas gästbok:

 

Jag är tämligen klar för att agera. Usch.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards