Alla inlägg den 17 december 2012

Av Th - 17 december 2012 00:44

Fäste i isen.

 

Köpte för dyra pengar när snön kom.

 

Kostade 199 kronor som allting numera. Det är inte många saker man kan köpa.

 

Hämtade så småningom ut dom från några utlänningar som har tagit jobbet från svenska posttjänstemän.

 

Det funkade ändå, jag bar hem dem, och stoppade i hylla efter att ha granskat produkten.

 

Fick veta att de inte vore bra på blanka, hårda golv.

 

Det kändes ju lite oroande, men som sagt var ändå, det var ju till halkig snö och is man skulle använda dem.

 

I dag, söndag den 17 december verkade halkvädret typiskt lämpligt, så jag tog fram dem, och försökte lista ut hur man applicerade skodonen.

 

Fruktansvärt besvärligt, hårt och motspänstigt, jag klämde fingrar och händer mot det hårda gummit och metallspiralerna, det här var inte lätt. Jag svor eder och förbannelse, och mindes diverse reklambilder av bäst-i-test-prylar, och mest prisvärta halkskydd av diverse olika konstruktioner och utseenden. Det finns nog minst tio sorter i olika konstruktioner och apparationer.

 

Min rekommendatör hade dessutom meddelat att de kunde ramla av, herregud.

 

Nåja…

 

Ut i vädret, nära noll, dock inte tö, vi hoppas innerligt det blir kallare längre fram, och kommer mer av den ljuvliga snön.

 

Jodå, de kändes OK att gå i. Kändes alldeles utmärkt stadiga, som att gå i rena barmarken, faktiskt. Min gånghastighet gick definitivt upp flera kilometer i timmen.

 

Så in på ICA Sankt Eriksplan, jomen, det var OK, man fick tänka sig lite för när man förflyttade sig på stålspiralerna, bara.

 

 

På hemvägen med mjölken, pepparkakor och marsipanbitarna, såg jag en vacker kristallkrona högt uppe i ett fönster på Filadelfia, och gick sedan en lång stund hemåt och funderade på min uppskattade webbsida om hur man renoverar en kristallkrona.

 

Efter en stund insåg jag, att jag glömt snö-och-is-problemet. Manickerna fungerade! Jag hade ingenting av den där lite småvingliga oroliga känslan, med obehagliga minnesbilder av störthalka nästan som man går och står.

 

Manickerna fungerade alldeles utmärkt!

 

Högst glädjande.

 

Men visst får man tänka sig lite för, innan man lär sig lämplig  metodik för att sätta dom på vinterskorna.:

 

Så här ser dom ut och fungerar, man spänner på en skoformad gummisockel med ståltrådspiraler som griper in i underlaget.

   

 

Här är reklamen på kartongen

 

 

       

 

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards