Alla inlägg den 9 mars 2012

Av Th - 9 mars 2012 22:20

Under den långa utvecklingshistorien har många, många platser ändrat karaktär och omdanats, byggts över, eller bara gått under i den allmänna utvecklingen.


Pålsjö ängar...   


Bara namnet, i en bilatlas över Sverige från 1925, har jag funnit en karta över Lund där faktiskt namnet Pålsjö finns med på sin riktiga plats. Hittar du den?

 


Sedan kom ett tegelbruk, men ängarna fanns kvar, tills man totalröjde och byggde tekniska högskolan.

Jag vet inte mycket om det (ännu), men begreppet Pålsjö ängar levde åtminstone i början på 1950-talet.


Jag har också en karta från år 1879 med de då viktigaste gatorna och förstås domkyrkan i centrum. Jag fann den faktiskt på SSB både i original och i faksimil, texten i fraktur, så fantastiskt vackert.

Boken  heter "LUND. Korta anteckningar om staden och dess omgivning" och är skriven av E.W Berling (Edward Wilhelm)

 


Här lite av texten som handlar om domkyrkan i Lund:

 



Och här är kartan från 1879, inte så gammal, men man ser verkligen hur staden har vuxit.

 


Jag har också tittat i Generalstabskartan från 1870, men där finns inte tillräckligt mycket detaljer för att Pålsju skulle vara utsatt med namn och byggnader.


För en person som har vuxit upp i denna underbara stad, vars namn stammar från vikingatiden (Honi soit qui mal y pense), då där fanns en offerlund som omslöt de tre högarna  prydda med Odens, Tors och Friggas bilder, måste det finnas åtskilligt att erinra sig i denna karta.


Men här finner man inte mitt Pålsjö, så jag söker vidare.


Lantmäteriet finns kartor, men det är rätt knepigt att ringa in, när det gäller ett såpass välbebyggt område som en stad. Dock fann jag, och klippte ut en bit, ur den Häradsekonomiska kartan från 1910-15, alltid något.


För en person som var där på sin tid, borde det finnas ett och annat.

 

Pålsjö finns en bit NO om domkyrkan. 


När jag läste boken om LUND från 1878, noterade jag att man använder namn på museer och institutioner utan försvenskade bestämda former. Skönt! Låt oss återinföra det! Nu tycker jag att vi går på Rixmuseum.


Var vissa om att det kommer mer om detta högnostalgiskt intressanta ämne!


Tänk att Lunds domkyrka faktiskt kom till på 1000-talet!

 

  




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards